အလုပ္ႏွင့္ တာ၀န္


ျဖစ္ရပ္ (၁)

စာစီစာကံုးၿပိဳင္ပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္ေနရလို႔ဆိုတဲ့ ဆင္ေျခကို ေပးတာနဲ႔တင္ အိမ္စာလုပ္ဖို႔ တာ၀န္ပ်က္ကြက္တာကို ခြင့္လႊတ္ေပးရမွာလား။ အဓိကနဲ႔ သာမညကို နားလည္ရမွာေပါ့။ ဟိုစပ္စပ္၊ ဒီစပ္စပ္နဲ႔ အားလံုးေလွ်ာက္ လုပ္ေနၿပီး ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ႕ တာ၀န္ပ်က္ကြက္တာကို အလုပ္မ်ားေနလို႔ဆိုၿပီး ဆရာမ နားလည္မေပးႏိုင္ဘူး။ မင္းက ေက်ာင္းသား။ ေက်ာင္းသားမွာ ေက်ာင္းသားတာ၀န္ရွိ တယ္။ ေက်ာင္းသားတာ၀န္ ကို ေက်ပြန္ၿပီးမွသာ တျခားအလုပ္ ေတြကို လုပ္ရမယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ဘာလဲ မသိတာေလာက္ ဆိုးတဲ့အရာ ေလာကမွာ မရွိဘူး။

ဆရာမ ေရွ႕မွာ ရပ္ေနရင္း က်မရဲ႕ ရင္ခုန္သံေတြ ျမန္ေနခဲ့ပါတယ္။ စာသင္ခန္းထဲမွာ မဟုတ္ဘဲ ဆရာမ်ား နားေန ခန္းထဲမွာမို႔ တျခား ဆရာမေတြပါ ရွိေနခ်ိန္ကလဲ ျဖစ္၊ ဆရာမ ႐ိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ နားေနခန္းထဲမွာက တုတ္မ်ဳိးစံု ရွိေနတာေၾကာင့္ စိတ္ထဲမွာလဲ အနည္းငယ္ ေၾကာက္ေနမိပါတယ္။ မၾကာေသးခင္ကမွ နားရင္းအုပ္ခံထားရတာ ေၾကာင့္ စပ္ဖ်ဥ္းဖ်ဥ္းလဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဆရာမေရွ႕မွာ က်မ ေရာက္ေနရတဲ့ အျဖစ္ကေတာ့ ဒီလိုပါ။ ဆရာမက က်မတို႔ ဆယ္တန္း ျမန္မာစာ သင္ပါတယ္။ က်မတို႔ ေက်ာင္းမွာက အထက္တန္းဆရာမေတြက ကိုးတန္းသင္ၿပီးရင္ သူတို႔ တပည့္ေတြနဲ႔အတူ ဆယ္တန္းကို လိုက္သင္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ တခါ ကိုးတန္းျပန္ဆင္း၊ ဆယ္တန္းျပန္တက္ဆိုေတာ့ ဆရာနဲ႔ တပည့္ေတြက ပိုၿပီး ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ရွိသလို၊ တပည့္ေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကိုလဲ ဆရာေတြက အေသးစိတ္ သိပါတယ္။

ဒီတုန္းက က်မကလဲ ဟိုေနရာစပ္စပ္၊ ဒီေနရာစပ္စပ္။ ေက်ာင္းနံရံကပ္စာေစာင္ အဖြဲ႔မွာလဲ ပါတာပဲ။ ျပင္ပ စာေပ၀ိုင္း အဖြဲ႔ေတြမွာလဲ ပါတာပဲ။ ကဗ်ာစပ္လိုက္၊ ၀တၳဳေရးလိုက္။ တခ်ဳိ႕ စာေစာင္၊ မဂၢဇင္းေလးေတြမွာလဲ စာမူတခ်ဳိ႕က ဆက္ တိုက္ပါေနခ်ိန္။ ကေလးစာေပထုတ္တဲ့ စာအုပ္တိုက္တတိုက္ကလဲ ပင္တိုင္ေရးဖို႔ ကမ္းလွမ္း ထားခ်ိန္ဆိုေတာ့ ေက်ာင္းစာအျပင္ တျခားက႑ေတြကိုပါ အာ႐ံုက ေရာက္ေနတတ္ပါတယ္။

ဒီလို ေက်ာင္းစာအျပင္ အျခားအရာေတြမွာ စိတ္ေရာက္ေနတာကို ဆရာမကလဲ ရိပ္မိပံုေပၚပါတယ္။ ျမန္မာစာ ဆရာမ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ျပင္ပစာေတြမွာ အာ႐ံုေရာက္ေနတာကို တခါတရံ အားေပးေပမယ့္ ေဘာင္တစ္ခု ထက္ မေက်ာ္သြား ေအာင္ေတာ့ အျမဲ ထိန္းကြပ္ေပးပါတယ္။ စာစီစာကံုးျပိဳင္ပြဲေတြ၊ ကဗ်ာ ျပိဳင္ပြဲေတြမွာ တျခားေက်ာင္းေတြကို သြားၿပီး ေရးေျဖလုပ္ရတဲ့အခါတိုင္း ဆရာမ လိုက္ေပးေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ ေက်ာင္းစာ ဘက္မွာလဲ မေပါ့ဖို႔ အျမဲ သတိေပး ေနၾက။

ဒီလိုနဲ႔ တရက္ေတာ့ ေရသည္ ျပဇာတ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆယ္တန္းစာေမးပြဲ ေမးခြန္းေဟာင္းတခုကို ေရးေျဖက်င့္ဖို႔ အိမ္ စာေပးလိုက္ပါတယ္။ ေနာက္တေန႔ နံနက္မွာ စာအုပ္အားလံုး ထပ္ရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ညဘက္မွာ စာစီ စာကံုးၿပိဳင္ပြဲတခုအတြက္ အခ်က္အလက္စုရင္း သမိုင္းစာအုပ္တအုပ္ထဲ နစ္ေမ်ာသြားတာေၾကာင့္ အိမ္စာကို မလုပ္ ျဖစ္လိုက္ပါဘူး။ စိတ္ထင့္ထင့္နဲ႔ ေက်ာင္းေရာက္သြားရင္း အတန္းေခါင္းေဆာင္က အိမ္စာစာအုပ္ေတြ လိုက္သိမ္းခ်ိန္ က်ေတာ့ အေတြးတခု ျဖတ္ခနဲ ၀င္လာပါတယ္။

သူက စာအုပ္အေရအတြက္ စစ္ယူသြားတာမဟုတ္ပဲ ဆရာမ်ားနားေနခန္းက ဆရာမ စားပြဲအနီး စင္ေပၚမွာ သြားတင္ ထားမွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေနာက္မွ သြားထပ္တင္ထားလိုက္ရင္ သိသာမွာ မဟုတ္ဘူး လို႔ ေတြးလိုက္မိ ပါတယ္။ ဆရာမ အခ်ိန္ကလဲ ေန႔လည္က်မွပါ။ ဒီေတာ့ ဆရာမ အတန္းထဲ ၀င္လာၿပီး စာအုပ္မထပ္ရေသးတဲ့သူေတြကို မေမးခင္မွာ စာအုပ္တင္ႏိုင္ရင္ ၿပီးတာပဲလို႔ စဥ္းစားလိုက္မိပါတယ္။

ဒါနဲ႔ပဲ သခ်ၤာအခ်ိန္မွာ သခ်ၤာအျမန္တြက္ၿပီး၊ ျမန္မာစာ ခိုးေရးရပါေတာ့တယ္။ ၿပီးေတာ့မွ ေန႔လည္ ထမင္းစား ဆင္း ခ်ိန္မွာ စာအုပ္တအုပ္ကိုင္ၿပီး၊ ဆရာမ်ား နားေနခန္းကို သြားရပါေတာ့တယ္။ ဆရာမ ထိုင္ေနက် စားပြဲနားကို လွမ္း ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဆရာမလဲ မရွိပါဘူး။ ဒါနဲ႔ ေတာင္ၾကည့္၊ ေျမာက္ၾကည့္လုပ္ၿပီး စာအုပ္ေတြ ထပ္ထားတဲ့ စင္နားကို သြားရပါတယ္။ တခါတရံ အိမ္စာစာအုပ္ေတြ လိုက္သိမ္းၿပီး ယူလာတတ္တာမို႔ ထပ္ရမယ့္ေနရာကို ဒက္ထိ သိေနပါတယ္။ အေပၚက ထပ္တင္လိုက္ရင္ သိသာႏိုင္တာမို႔ စာအုပ္ေတြၾကားထဲ ေရာထည့္လိုက္စဥ္ခဏ ….။

ဘာလုပ္တာလဲ ဆိုတဲ့ အသံ ေပၚထြက္လာတာေၾကာင့္ လွည့္ၾကည့္မိေတာ့ ဆရာမရဲ႕ ေဒါသ မ်က္ႏွာကို ေတြ႔ရပါ ေတာ့တယ္။ က်မလဲ မလိမ္ရဲတာေၾကာင့္ စာအုပ္လာထပ္တာလို႔ ေျပာျပလိုက္တုန္းမွာပဲ ဆရာမ လက္တဘက္က ေျမာက္တက္ သြားပါတယ္။ နားရင္း႐ိုက္ ဆံုးမၿပီးေပမယ့္ ဆရာမက မရပ္ေသးပါဘူး။ စားပြဲနားကို ေခၚသြားၿပီး ဆံုးမ စကားေတြ ဆက္ေျပာပါေတာ့တယ္။

ကံဆိုးခ်င္ေတာ့ ဆရာမ စားပြဲမွာက သခ်ၤာဆရာမ၊ အဂၤလိပ္စာ ဆရာမတို႔ပါ ထိုင္ေနတာပါ။ သခ်ၤာဆရာမက အတန္း ပိုင္ဆရာမ ဆိုေတာ့ ေအး- ေနာက္မွေတြ႔မယ္ လို႔ ၀င္ၾကိမ္းပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာ ဆရာမကလဲ နာနာသာ႐ိုက္လို႔ ၀င္ ေျပာပါတယ္။ ဆရာမတို႔ စားပြဲေပၚမွာတင္ တုတ္က သံုးေခ်ာင္းေလာက္ ရွိေနတာဆိုေတာ့ က်မမွာ ေတာ္ေတာ္ ရင္ ခုန္ျမန္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာမက တုတ္နဲ႔ မ႐ိုက္ခဲ့ပါဘူး။ စကားနဲ႔ပဲ ႐ိုက္ခဲ့ပါတယ္။

တာ၀န္ပ်က္ကြက္မႈ ဆိုတဲ့ စကားကို ဆရာမက ထပ္တလဲလဲ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အလုပ္ေတြ ဘယ္ေလာက္ အမ်ားႀကီး လုပ္ေနေပမယ့္ ကိုယ္ဘာလဲ ဆိုတာကို သိၿပီး ကိုယ့္တာ၀န္ကို ေက်ပြန္ဖို႔ လိုတယ္ဆိုတဲ့ အသိကုိ က်မ ေခါင္းထဲကို ႐ိုက္သြင္းေပးခဲ့ပါတယ္။

ျဖစ္ရပ္ (၂)

သမီး ဘယ္ေလာက္ၾကိဳးစားခဲ့တယ္၊ ဘာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ေမေမ မသိခ်င္ဘူး။ သမီးတာ၀န္က ဒီကား ေရာင္း ထြက္သြားေအာင္ လုပ္ဖို႔ပဲ။ ဒီအတြက္ သမီးဘက္က လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာေတြအားလံုး လုပ္ၿပီးၿပီလားဆိုတာ ျပန္ စဥ္းစားၾကည့္။ အလုပ္မၿပီးဘဲ ဟိုဟာေၾကာင့္၊ ဒီဟာေၾကာင့္လို႔ ဆင္ေျခဆင္လက္ ေပးတာကို ေမေမ လက္မခံဘူး

ေမေမ့စကားေၾကာင့္ က်မမွာ အေတာ္ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ျဖစ္သြားရပါတယ္။ စိတ္ညစ္ညစ္နဲ႔ ဖြားညြန္႔ကို သြားေျပာ ေတာ့ ဖြားညြန္႕က စိန္တလံုးနားကပ္ တရံ ထုတ္ေပးပါတယ္။ သြားေရာင္းၿပီး လိုခ်င္တဲ့ ကားကို ၀ယ္လိုက္ ဆိုတဲ့ သ ေဘာ။ အျဖစ္က က်မ ကားသစ္တစီး လဲခ်င္တဲ့ ျပႆနာပါ။

ေမေမ့လူနာေတြထဲမွာ ကားအေရာင္းအ၀ယ္သမားေတြ ရွိပါတယ္။ တခါတရံက်ရင္ အိမ္လာလည္ၿပီး ကားလာျပတတ္ ၾကပါတယ္။ ဟိုကားေလး ၀ယ္ထားလိုက္ပါလား၊ ဘယ္ကားေလးကို လဲထားလိုက္ပါလား၊ ဘယ္ကားေလးကိုေတာ့ ၀ယ္ၿပီး ျခင္ေထာင္ခ်ထားလိုက္ရင္ အလိုလိုေစ်းတက္လာမွာ စတာမ်ဳိးေတြပါ။ ေမေမကလဲ အသက္ငယ္တုန္းက ကား နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ အေတာ္စိတ္၀င္စားတာပါ။ နယ္က ကားေတြ မႀကိဳက္လို႔ ရန္ကုန္ဆင္းၿပီး ကားတစီးသြား၀ယ္ရာက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစ်းမွာ ေဖေဖ ေမာင္းလာတဲ့ ကားကို ႀကိဳက္ၿပီး၊ ေနာက္ကလိုက္ရင္းနဲ႔ ေဖေဖနဲ႔ အေၾကာင္းပါသြားတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီေလာက္အထိ ၾကိဳက္ရာကားေနာက္ကို လိုက္တတ္ၾကတာပါ။ ေဖေဖကလဲ ကားဆို အေတာ္ႀကိဳက္ ပါတယ္။ ဘာအလုပ္ပဲ လုပ္ေနေန ကားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အလုပ္တခုခုကိုေတာ့ တြဲလုပ္တတ္တယ္တဲ့။

ဒီလို ကားႀကိဳက္ ေမာင္ႏွံကေန ေမြးလာတဲ့ က်မတေယာက္လဲ ကားေတြကို အေတာ္ႀကိဳက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မ ႀကိဳက္ပံုက်ေတာ့ ခပ္ဆန္းဆန္း။ ေဖေဖ့လို ကားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အလုပ္တခုခုကို တသသ လုပ္ခ်င္တာမ်ဳိးလဲ မဟုတ္။ ေမေမ့လို ကားလွလွေလးေတြကို ၾကိဳက္တာမ်ဳိးလဲ မဟုတ္။ ခရီးသြားဟန္လႊဲပဲျဖစ္ျဖစ္ ကားတစီးစီးကိုေတြ႔လိုက္ၿပီးရင္ ခဏ စိတ္၀င္စားသြားတာမ်ဳိးပါ။ အဲလိုအခါက်ရင္ အနည္းဆံုးေတာ့ အေရာင္တူ၊ အမ်ဳိးအစားတူ၊ ေမာ္ဒယ္လ္တူ ကား တစီးစီးကို မရရေအာင္ လူႀကီးေတြဆီ လိုက္ပူဆာတတ္ပါတယ္။ အေရာင္မတူရင္ အတင္းေဆးမႈတ္ ေျပာင္းပစ္ခိုင္း တတ္ပါတယ္။ ၿပီးရင္ သိမ္းထားလားဆိုေတာ့လဲ မဟုတ္ျပန္ပါဘူး။ ရၿပီးသြားရင္ က်မ စိတ္မ၀င္စားေတာ့ပါဘူး။

ဒီေတာ့ ကားေတြ ခဏခဏလဲပါတယ္။ တခါတရံ ျမတ္ေပမယ့္ တခါတရံေတာ့လဲ အ႐ွံဳးခံရတာေၾကာင့္ ေမေမက စိတ္ဆိုးလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကားအေဟာင္းကို ေရာင္းလို႔ထြက္မွ ေနာက္ကားတစီးကို ထပ္၀ယ္ဖို႔ စဥ္းစားမယ္လို႔ ဆိုပါေတာ့တယ္။ က်မလဲ သိသမွ်၊ မွတ္သမွ် ကားပြဲစားေတြ၊ အက်ဳိးေဆာင္ေတြ ဆက္သြယ္တာပဲ။ ဘာလို႔႔မွန္းမသိ။ ခ်က္ခ်င္း ေရာင္းမထြက္ပါဘူး။ ၾကာေတာ့ လိုခ်င္တဲ့ကားေတာင္ သိပ္စိတ္မ၀င္စားေတာ့ဘူး ျဖစ္လာပါတယ္။ အခ်ိန္က စကား ေျပာေလသလား မသိ။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီကားေဟာင္းႀကီးဆိုေတာ့ ျမင္ရရင္ကို စိတ္အေတာ္ကုန္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကားေရာင္းထြက္သြား ေအာင္ ဘယ္ေလာက္ ႀကိဳးစားရသလဲဆိုတာ ေမေမ့ကို ေျပာေတာ့လဲ ေမေမက လက္မခံ။ အေဟာင္းကို မထုတ္ႏိုင္ ဘဲ အသစ္လိုခ်င္တာ သဘာ၀ မက်ဘူးတဲ့။ အသစ္လိုခ်င္ရင္ အေဟာင္းကို ရေအာင္ထုတ္ဖို႔က ကိုယ့္တာ၀န္ပဲတဲ့။ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာေတြအားလံုး လုပ္ၿပီးၿပီလားတဲ့။ ကိုယ့္တာ၀န္ ကိုယ္ မေက်ဘဲ အသစ္မရတာ ဘာေၾကာင့္၊ ညာေၾကာင့္ ဆင္ေျခေတြကို လက္မခံဘူးတဲ့။

ဒီလို ေျပာထားတာေၾကာင့္ ဖြားဖြားရဲ႕ စိန္နားကပ္ကိုလဲ ကားအျဖစ္ မေျပာင္းလဲ ျဖစ္ခဲ့ပါ။ တာ၀န္မေက်ပဲ အသစ္လဲ မလိုခ်င္။

ဒါေတြ ျဖစ္ၿပီး သိပ္မၾကာလိုက္ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ တာ၀န္လဲ မေက်လိုက္။ (၁၉၉၉) ခုမွာ ေဆးေက်ာင္း ေတြ ဖြင့္တာကို တရား၀င္ မေၾကျငာဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ခိုးေၾကာင္ခိုး၀ွက္နဲ႔ ေက်ာင္းသားမ်ား အိမ္သို႔ တိတ္တ ဆိတ္ စာပို႔ၿပီး ေက်ာင္းဖြင့္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၉၆) မွာ ဆယ္တန္းေအာင္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြက (၁၉၉၉) ခု၊ ေမလမွာ ေက်ာင္းစတက္ရပါတယ္။ တႏွစ္တည္း ဆယ္တန္းေအာင္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ က်ေတာ့ ေနာက္တႏွစ္အၾကာ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္က်မွ သက္ဆိုင္ရာေက်ာင္းေတြကို စတက္ခြင့္ရပါတယ္။

ဒီလို ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ခိုးေၾကာင္ခိုး၀ွက္ အလုပ္ေၾကာင့္ က်မမွာလဲ ကားတစီး ေရာင္းဖို႔ တာ၀န္ မေက်ပြန္လိုက္သလို၊ အ ေမ့ကို စိတ္ေကာက္ၿပီး မႏၱေလးမွာ ကား ယူမထားတာေၾကာင့္ (တနည္းဆိုရင္ ကားေမာင္းသမားပါ ကားနဲ႔အတူ ပါ လာၿပီး က်မ လုပ္သမွ်၊ သြားသမွ် အိမ္ကို အစီရင္ခံမွာကိုလဲ စိုးရိမ္တာက တေၾကာင္းေၾကာင့္) ကားေတြ ခဏခဏ လဲခ်င္တဲ့အက်င့္လဲ ေပ်ာက္သြားပါတယ္။ တခါတရံ စိတ္လိုလက္ရရွိမွ အိမ္ကို ကားတစီးနဲ႔ ယာဥ္ေမာင္းတေယာက္ ပို႔ေပးလိုက္ဖို႔ လွမ္းမွာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ကားထက္ပိုၿပီး စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာေတြ ရွိလာတာ ေၾကာင့္ ကားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြ သိပ္မရွိေတာ့ပါ။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အေဟာင္းထုတ္ပစ္ဖို႔ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ဘဲ အသစ္ရဖို႔ ခဲယဥ္းတယ္ဆိုတာကေတာ့ အသိတခုအေနနဲ႔ တြဲပါလာဆဲ။

ျဖစ္ရပ္ (၃)

မင္းတာ၀န္က လူတေယာက္ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္သြားမွာကို စိုးရိမ္ဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ မင္းတာ၀န္ယူထားတဲ့ အစုအဖြဲ႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ ေအာင္ျမင္ၿပီးစီးဖို႔ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္လုပ္၊ ေအာ္ပေရးရွင္း ဒါ႐ိုက္တာ ႐ံုးခန္းထဲက ထြက္လာေတာ့ က်မရဲ႕ ေျခလွမ္းေတြ ေလးလံေနပါတယ္။ သူက က်မ ဘာဆက္လုပ္သင့္သလဲ ဆိုတာကို အရိပ္ျပ စကားေတြ ေျပာလိုက္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

အျဖစ္က ဒီလိုပါ။

က်မ ေက်ာင္းၿပီးေတာ့ ဘ႑ာေရး လုပ္ငန္းတခုမွာ အလုပ္ရပါတယ္။ Back Office အလုပ္တခု ျဖစ္တာေၾကာင့္ အ လုပ္ေတြကလဲ ေတာ္ေတာ္မ်ားပါတယ္။ ၀န္ထမ္းေျခာက္ရာေက်ာ္ဟာ ဒီ႐ံုးခ်ဳပ္ထဲမွာ အလုပ္ေတြ ကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ လုပ္ၾကရပါတယ္။ အေတာ္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားတဲ့ လုပ္ငန္းေတြပါပဲ။ အလုပ္သင္ကာလ ၿပီးဆံုးခ်ိန္မွာ က်မက ဌာနေျခာက္ ခုထဲက ဌာနတခုရဲ႕ Area 3 မွာ တာ၀န္ယူရပါတယ္။ က်မတာ၀န္ယူရတဲ့ အစုအဖြဲ႔မွာ Data Entry လုပ္ရသူေတြလဲ ပါ၀င္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို လုပ္ငန္းက တိုက္႐ိုက္မခန္႕အပ္ပဲ အလုပ္ေအဂ်င္စီေတြကေန ယာယီ အလုပ္သမား ေတြအေနနဲ႔ ငွားရမ္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ အသက္ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ ဦးေလးႀကီး တေယာက္ ပါ၀င္ပါတယ္။

အသက္အရြယ္ႀကီးတာက အေၾကာင္းမဟုတ္ပါ။ အမ်ားလို အလုပ္အတူတူလုပ္ၿပီး ေႏွးေကြးတာဆိုရင္က ျပႆနာ မရွိပါဘူး။ ၀ိုင္း၀န္းအားျဖည့္ေပးၾကလို႔ ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခက္တာက သူက အဲလိုေႏွးေကြးတာမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ ေန႔လည္စာစားခ်ိန္ေတြမွာ က်မတို႔ တေတြေတာင္ တခါတရံ ႐ံုးစားပြဲမွာပဲ ေပါင္မုန္႕ကိုက္၊ ေကာ္ဖီေမာ့ၿပီး အလုပ္မ်ား ေနခ်ိန္မွာ သူက လက္စြဲေတာ္ မွန္ေျပာင္းတလက္ကို ယူၿပီး အျပင္ထြက္သြားေလ့ ရွိပါတယ္။ က်မတို႔ ႐ံုးက စေကာ့တ လန္ ေတာင္ေပၚ ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕ျပင္လဲျဖစ္၊ ဘဘာ၀ ေတာေတာင္ေတြနဲ႔လဲ နီးေတာ့ ငွက္ၾကည့္တာ ၀ါသနာပါတဲ့ သူ႔ အတြက္ေတာ့ ဟန္က်လို႔။

ဟန္မက်တာက က်မပါ။ သူက ထြက္သြားၿပီးရင္ တခါတေလ ႏွစ္နာရီေလာက္အျပင္မွာေနၿပီးမွ ျပန္လာတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ညေနဘက္ သူမ်ား႐ံုးဆင္းခ်ိန္ဆို သူကိုင္ရတဲ့ ကြန္ပ်ဴတာကို သြားဖြင့္ၿပီး သူ႕အလုပ္ေတြကို အၿပီးသတ္ႏို္င္ ေအာင္၊ ေနာက္တေန႔အတြက္ အခ်က္အလက္ေတြ အဆင္သင့္ျဖစ္ေအာင္ က်မက သြားလုပ္ရပါေတာ့တယ္။ တခ်ဳိ႕ ရက္ေတြ က်ေတာ့ က်မမွာလဲ မဟာ၀ိဇၨာ အခ်ိန္ပိုင္းတက္ေနေတာ့ အကုန္ လိုက္မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။ ၾကာေတာ့ Team Performance က က်လာပါတယ္။ က်မကလဲ ကိုယ့္အေဖအရြယ္ႀကီးကို သိပ္မေျပာခ်င္။ ဒီတုန္းက ႏိုင္ငံျခားေရာက္ တာ သိပ္မၾကာ ေသးလို႔လား မသိ။ အားကလဲ နာတတ္ပါေသးတယ္။ အထက္ကို အစီရင္ခံရင္လဲ သူနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူ႕အလုပ္ေအဂ်င္စီကို အေၾကာင္းၾကားလိုက္ရင္ ေအဂ်င္စီက လူလဲလိုက္လိမ့္မယ္။ ဒါဆို သူမ်ား အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ သြားေလမလား ဆိုၿပီးေတာ့လဲ စိတ္ထဲက ေတြးလိုက္ေသးတယ္။

ဒါေပမယ့္လဲ မၾကာပါဘူး။ က်မလဲ ေအာ္ပေရးရွင္း ဒါ႐ိုက္တာ ႐ံုးခန္းထဲ ေရာက္သြားရေတာ့တာပဲ။ Performance Control Measures ေတြ ရွိေနတဲ့ လုပ္ငန္းခြင္မွာ က်မ သူ႕ကို ဘယ္လိုမွ cover မေပးႏိုင္ပါ။ လူတေယာက္၊ အစု အဖြဲ႔တခု အေနနဲ႔ အလုပ္ကို တကယ္လုပ္ေနတာလား၊ ေယာင္ျပလုပ္ေနတာလား ဆိုတာကို အေျပာေတြ၊ သက္ေသ ျပ အေထာက္ အထားေတြနဲ႔တင္ ဆံုးျဖတ္လို႔ မရပဲ ထမ္းေဆာင္ရမယ့္ တာ၀န္ကို တဦးခ်င္းေက်ပြန္ေအာင္ ထမ္း ေဆာင္ႏိုင္မႈနဲ႔ပဲ ဆံုးျဖတ္ရေၾကာင္း ဒါ႐ိုက္တာက က်မကို သတိေပးခဲ့ပါတယ္။

ကိုယ္က ဒီအစုအဖြဲ႔ရဲ႕ Team Leader တာ၀န္ယူထားရင္ ဦးေဆာင္မႈ တာ၀န္ေက်ပြန္ဖို႔ လိုေၾကာင္း၊ တာ၀န္ခြဲေ၀မႈ၊ အလုပ္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ တြန္းအားေပးမႈေတြ လုပ္ဖို႔ လိုေၾကာင္း၊ ဦးေဆာင္မႈဆိုတာ သူမ်ားကို တာ၀န္ခြဲေ၀ေပးမႈ၊ ညြန္ၾကားမႈ မလုပ္တတ္ပဲ အလုပ္မွန္သမွ် လိုက္လုပ္ေနျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ္သိဖို႔ လိုေၾကာင္း ရွင္း လင္း ေျပာျပခဲ့ပါတယ္။ Mind your own business လို႔လဲ ျပန္အထြက္မွာ သတိေပးလိုက္ပါေသးတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ က်မလဲ တျခား career တခုထဲ ေရာက္သြားတာေၾကာင့္ ဒီလုပ္ငန္းမွာ ဆက္မလုပ္ျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ တခါတရံမွာေတာ့ အမွတ္တရ ျဖစ္ေနဆဲပါပဲ။ ဒီလုပ္ငန္းမွာ ေတြ႔ခဲ့ရတဲ့ လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္ တခ်ဳိ႕ဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ က်မရဲ႕ အရင္းႏွီးဆံုး မိတ္ေဆြေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ က်မတို႔တခါတေလ ေတြ႔ျဖစ္တဲ့အခါ မွန္ေျပာင္း နဲ႔ ဦးေလးႀကီးအေၾကာင္းကိုလဲ မွတ္မွတ္ရရ ေျပာျဖစ္ၾက ပါတယ္။ ေၾသာ္- ၾကံဳရ ဆံုရ- လူ႔ဘ၀။

ျဖစ္ရပ္ (၄)

နင္တို႔ေတြ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ သံုးသပ္ေနၾကတာေတြ အခ်ိန္ကုန္တယ္ သိလား။ အိုဘားမားက ဘင္လာဒင္ကို ေခ်မႈန္း တာကို ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး ရွဳေထာင့္ကေန လုပ္သင့္တဲ့အရာ လို႔ ျငင္းလိုက္၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ရွဳေထာင့္ကေန ဒီလိုေခ် မႈန္း႐ံုနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ၿပီးဆံုးသြားမွာ မဟုတ္ဘူး ျငင္းလိုက္နဲ႔ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကတယ္။ နင္တို႔ စဥ္းစားဖို႔က သူက ဘာလဲ။ သူက အေမရိကန္ သမၼတ။ အေမရိကန္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ ျပည္သူေတြက ေရြး ေကာက္တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ သမၼတ။ ႏိုဘယ္လ္ဆုရထားတာေတြ၊ ကမၻာ့ျငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္မႈေတြ ဆိုတာ ေတြကို ကုလသမဂၢမွာ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ျဖစ္လာခဲ့ရင္ သူလုပ္လိမ့္မယ္။ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ အေမရိကန္ သမၼတ တေယာက္အေနနဲ႔ သူ႕ကို ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၿပီး ေပးအပ္ထားတဲ့ တာ၀န္ကို ေက်ဖို႔က သူ႔အတြက္ ပိုအေရးႀကီး တယ္ ။

သူငယ္ခ်င္းစကားသံေၾကာင့္ ကင္တင္းမွာ ျငင္းခုန္ေနၾကတဲ့ က်မတို႔ အားလံုး မွင္သက္မိသြားၾကပါတယ္။ က်မတို႔ ေတြဟာ သုေတသန ပေရာဂ်က္ေတြ မတူၾကေပမယ့္ Research Training သင္တန္းေတြမွာေတာ့ အတူတူ တက္ခဲ့ ၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ academic background မတူၾကတာေၾကာင့္ ဒီသင္တန္းေတြမွာကတည္းကလဲ အခ်င္းခ်င္း ျငင္းေနၾက။ တခ်ဳိ႕က စစ္မဟာဗ်ဴဟာေလ့လာေရး၊ ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး မဟာသိပၸံဘြဲ႕ရထားသူမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ အခ်ဳိ႕က က်ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ လူမႈေဗဒ မဟာသိပၸံဘြဲ႕ရထားသူမ်ား ျဖစ္ၾကတာေၾကာင့္ အေၾကာင္းအရာေတြကို ရွဳ ျမင္သံုးသပ္ပံုေတြ မတူညီၾကပါဘူး။ တျခား မဟာသိပၸံဘြဲ႔ရမ်ားလဲ ရွိေပမယ့္ ဒီဘြဲ႔ရသူေတြကေတာ့ အခ်င္းခ်င္းပိုၿပီး ထိပ္တိုက္ ျငင္းခံုေလ့ရွိၾကပါတယ္။

ဘင္လာဒင္ ေခ်မႈန္းေရးကိစၥ သတင္းေတြ တက္လာေတာ့ ဌာနတခုလံုးကို သတင္းက စီးသြားပါတယ္။ ပါေမာကၡ ေတြကအစ ဒီအေၾကာင္းေတြပဲ ေျပာေနၾကပါတယ္။ က်မတို႔ေတြလဲ ကင္တင္းမွာေတြ႔ၾကေတာ့ မေနႏိုင္ၾကျပန္ပါဘူး။ ခါတိုင္းဆိုရင္သာ ဖာသိဖာသာ ေနၾကမယ္။ ခုေတာ့ ပန္းကန္ေလးေတြ ကိုယ္စီကိုင္ရင္း တခံုနဲ႔ တခံု ေျပာင္းထိုင္ျဖစ္ ရာက စုမိသြားၾကပါေတာ့တယ္။ တခ်ဳိ႕ကလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရး အျမင္နဲ႔ ဒါဟာ ပဋိပကၡေတြကို အဆံုးသတ္ႏိုင္မယ့္ ေျဖရွင္း နည္း မဟုတ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ရွဳေထာင့္ကၾကည့္ၿပီး အိုဘားမားလို ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏိုဘယ္ဆု ရထားသူတေယာက္အေနနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္ေျမပိုင္နက္ထဲ၀င္ၿပီး ဒီလို ေအာ္ပေရးရွင္းေတြ လုပ္တာ ဟာ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ထိခိုက္ေစတဲ့အတြက္ မလုပ္သင့္ေၾကာင္း၊ ပါကစၥတန္နဲ႔ အေမရိကန္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ဆက္ဆံေရး တင္းမာမႈေတြ ျဖစ္လာေစႏိုင္ေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။

ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး ရွဳေထာင့္က ရွဳျမင္သူေတြကလဲ Terrorists ေတြနဲ႔ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမႈ လုပ္ရန္ မလိုအပ္ေၾကာင္း၊ Counter- Terrorism ေခ်မွုန္းေရး ေအာ္ပေရးရွင္းေတြမွာ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါ အရ လက္ဦးမႈယူရေၾကာင္း၊ လံု ျခံဳေရးအရ လွ်ဳိ႕၀ွက္ လုပ္ရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တကမၻာလံုးက အလိုရွိေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တေယာက္လံုး ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ ထဲမွ တည္ရွိေနတာကို မသိျခင္းလား၊ သိရက္ႏွင့္ လႊတ္ထားေပးျခင္းလား၊ ဒီအေရးမွာ ဘယ္သူေတြ ဘယ္ေလာက္ အတိုင္းအတာအထိ ပါ၀င္ ပတ္သက္ျခင္း ရွိေနသလဲဆိုတာ မေသခ်ာပဲ ဒီေလာက္ ႀကီးက်ယ္တဲ့ ေအာ္ပေရးရွင္းတခု ရဲ႕ သတင္းလံုျခံဳေရး ေပါက္ၾကားမႈကို ကာကြယ္ရမွာ ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။

ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒရွဳေထာင့္ကေနၿပီး ဒီလို ေအာ္ပေရးရွင္းထက္ အရွင္ဖမ္းလာၿပီး ႐ံုးတင္တရားစြဲဖို႔ ႀကိဳးပမ္းရမွာ ျဖစ္ ေၾကာင္းဆိုေတာ့ special operations အရာရွိ ျဖစ္ခဲ့ဖူးသူ တေယာက္က ေျမျပင္ မွာ ေအာ္ပေရးရွင္းေတြ တကယ္လုပ္ တဲ့အခါ ႏွစ္ဘက္ထိေတြ႔မႈျဖစ္တုန္း အရွင္ဖမ္းႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ အလြန္ခက္ခဲေၾကာင္း ၀င္ေျပာျပန္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ကင္တင္းမွာ ထိုင္ရင္း တေယာက္တေပါက္ ေျပာေနၾကတုန္းမွာ ၾသစႀတီးယား ကလာတဲ့ ေက်ာင္းသား ၀င္ေျပာလိုက္ေတာ့ မွပဲ အားလံုး ၿငိမ္က်သြားပါေတာ့တယ္။

သူေျပာတာက ေျမျပင္ပကတိ အေျခအေနကို မီးေမာင္းထိုးျပလိုက္သလို ျဖစ္လို႔ပါပဲ။ က်မတို႔တေတြကသာ အိုဘားမားက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္ဆုရွင္၊ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးေရး၊ ႏိုင္ငံတကာ လံုျခံဳေရးေတြ ဆိုၿပီး ရွဳ ေထာင့္မ်ဳိးစံုကေန အျမင္မ်ဳိးစံုနဲ႔ ေျပာေနလိုက္ၾကတာ။ ေျမျပင္ပကတိ အေျခအေနမွာေတာ့ သူဟာ အေမရိကန္ျပည္ သူေတြက အေမရိကန္ အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ဖို႔ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခံထားရသူ။ သူ႕လက္ရွိ တာ ၀န္က အေမရိကန္ရဲ႕ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အက်ဳိးစီးပြားေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမယ့္ ႏို္င္ငံေတာ္အႀကီးအကဲ။ ဒါေၾကာင့္ အေမရိကန္ရဲ႕ အက်ဳိး စီးပြားေတြကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ စီစဥ္ညြန္ၾကားခဲ့သူတေယာက္၊ စီစဥ္ညြန္ၾကားေနဆဲ လူ တေယာက္ကို ေခ်မႈန္းဖို႔က သူ႔တာ၀န္ရဲ႕ ျပ႒ာန္းခ်က္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီလို တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရာမွာ ကမၻာ့ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏိုဘယ္ဆုရွင္မို႔ violence ျဖစ္တဲ့ စစ္ေရး ေအာ္ပေရးရွင္းကို မ လုပ္ခ်င္ဘူးလို႔ သူျငင္းဆန္၍ မရ။ လူတဦးတေယာက္ ေသေၾကမွာကို ဘယ္သူမွ ျဖစ္ေစခ်င္ၾကမွာ မဟုတ္။ သို႔ေပ မယ့္ သမၼတဟာ လိုအပ္ရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စစ္ဘက္ေရးရာ commander တေယာက္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သမၼတ တာ၀န္ယူထားသူ တေယာက္အေနနဲ႔ သူသေဘာေပါက္စြာနဲ႔ တာ၀န္ရဲ႕ ျပ႒ာန္းခ်က္ အတိုင္း သူလုပ္ေဆာင္သြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ တဦးခ်င္း ခံယူခ်က္အျမင္နဲ႔ တာ၀န္ရဲ႕ ျပ႒ာန္းခ်က္တို႔ ပဋိပကၡျဖစ္လာတဲ့အခါ တာ၀န္ရဲ႕ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးမွသာ တာ၀န္ေက်ပြန္သူ ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ဒီျဖစ္ရပ္ေလးက သင္ခန္းစာ ေပးသြားခဲ့ပါတယ္။

ခင္မမမ်ဳိး (၁၆၊ ၇၊ ၂၀၁၁)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: