Consumer အခြင္႔အေရး


စားသံုးသူေတြမွာ “စားသံုးသူ အခြင့္အေရး” ဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီ အခြင့္အေရးေတြ ကို တခ်ိဳ႕က နားလည္ၿပီး အမ်ားစု ကေတာ့ နားလည္ ႏိုင္မယ္ မထင္ၾကဘူး။ ဒါကလည္း သူတို႔ေနထိုင္ရာ ပတ္ဝန္းက်င္၊ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံနဲ႔ လူေနမႈ အဆင့္အတန္းေတြက ျပ႒ာန္း ပါလိမ့္မယ္။ အထူးေျပာခ်င္တာက နိမ့္က်တဲ့ လူ႔အဆင့္အတန္းနဲ႔ ဆင္းရဲ မြဲေတမႈမ်ဥ္းနားကို ေရာက္ေနတဲ့၊ ကပ္ေနတဲ့ သူေတြ အဲဒီမ်ဥ္းရဲ႕ေအာက္ ဘက္ကို ေရာက္ေနၾကတဲ့သူေတြဟာ မိမိတို႔အခြင့္ အေရးကို သိႏိုင္ခဲၾကသလို ဘာေတြျဖစ္ေနတယ္၊ ဘယ္လိုယူၾက ရမယ္ဆိုတာကိုလည္း နားလည္ႏိုင္ စြမ္း မရွိၾကတာ အမွန္ပါ ပဲ။

လူတစ္ေယာက္က ဆင္းရဲမြဲေတ ေနတဲ့အတြက္ ဝယ္မစားႏိုင္ဘူး၊ ဝယ္ မသံုးႏိုင္ဘူးဆိုရင္ စားသံုးသူ အခြင့္ အေရးကိုေတာင္ လက္လြတ္ဆံုး႐ံႈးရ မလိုျဖစ္ေနတယ္။ တစ္ေန႔တာ ဝင္ေငြ ဟာ တစ္ေဒၚလာေတာင္မရၾကတဲ့ သူေတြ၊ အဲဒီလို လူမ်ိဳးေတြ ကမၻာေပၚ မွာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ သန္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္မယ္ထင္ပါရဲ႕ (သန္း တစ္ေထာင့္သံုးရာလို႔ ဖတ္ရမွတ္ရ ဖူးပါတယ္)။ ဒီလူေတြခမ်ာ စားသံုးသူ ဘဝကို ေတာင္ခံယူႏိုင္ဖို႔နည္းတယ္။

သန္႔ရွင္းတဲ့ ေသာက္သံုးေရ မရၾကတဲ့သူေတြ၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ က်န္းမာေရးေစာင့္ ေရွာက္မႈမခံၾကရ တဲ့သူေတြ၊ လွ်ပ္စစ္မီးမရွိၾကတဲ့ သူေတြ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ညံ့ဖ်င္း စြာနဲ႔ နိစၥဓူဝ လႈပ္ရွားသြားလာ ေနၾကရ တဲ့ သူေတြဟာ စားသံုးသူ အခြင့္အေရး ရရွိဖို႔ကိုမေျပာနဲ႔ စားသံုးသူတစ္ဦးရဲ႕ ဘဝကို ခံယူႏိုင္ခြင့္ေတာင္မရွိတဲ့ လူေတြ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ သူတို႕တစ္ေတြ လူ႔အဆင့္အတန္း မီလာမွသာ စားသံုး သူ အခြင့္အေရး ဆိုတာရွိလာမွာ မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ား အေနနဲ႔စားသံုးသူ အခြင့္ အေရးထက္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ပေပ်ာက္ ေရးကို ဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္ေနရ တယ္လို႔ထင္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆို ေတာ့ စားသံုးသူေတြကို အကာ အကြယ္ေပးတဲ့ ဥပေဒျပ႒ာန္းမႈဆိုတာ အစိုးရကပဲ လုပ္ႏိုင္တာကိုး။

ဒီေနရာမွာ စားသံုးသူရဲ႕ အက်ိဳး စီးပြားကို ကာကြယ္ တယ္ဆိုတာ ပစၥည္း ထုတ္လုပ္သူမ်ားကို ထိုးႏွက္ တိုက္ခိုက္ဖို႔ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ နားလည္သင့္တယ္။ စားသံုးသူ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္တယ္ ဆိုတာ ေဈးကြက္ၿပိဳင္ဆိုင္ဖို႔ကို ဦးတည္လာတာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ေဈးကြက္ထဲမွာ ရွိေနတဲ့၊ ေရာက္ရွိလာ တဲ့ ပစၥည္းေတြကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ဆိုတာ စားသံုးသူတိုင္းမွာ ရွိပါတယ္။ အရည္ အေသြးမမီတဲ့ ခပ္ညံ့ညံ့ ပစၥည္းေတြကို အမ်ားက လက္မခံ ေတာ့တဲ့အခါ ပိုမိုအရည္အေသြးေကာင္းတဲ့၊ ျမင့္တဲ့ ပစၥည္းေတြကို ၿပိဳင္ဆိုင္ထုတ္လုပ္ ရေတာ့မယ္။ ဒါမွသာ ေပးလိုက္ရတဲ့ တန္ဖိုးနဲ႔ညီမွ်တဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈကိုရမွာ မဟုတ္လား။

ကမၻာေပၚမွာ စားသံုးသူ အခြင့္ အေရး (Consumer rights)ကို ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ ဥပေဒတစ္ရပ္ကို ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ကတည္းက ျပ႒ာန္း ေပးခဲ့တာတဲ့။ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔အစည္း ႀကီးရဲ႕ လမ္းၫႊန္မႈကိုအေျခခံၿပီး “ႏိုင္ငံတကာ စားသံုးသူမ်ားအဖြဲ႕” ဆိုတာရွိၿပီး အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံေပါင္းက (၁၁၅)ႏိုင္ငံေတာင္ရွိသတဲ့။ အဲဒီထဲမွာ အသင္းအဖြဲ႕ေတြ ထပ္ဖြဲ႕ၿပီး တိုးခ်ဲ႕ လိုက္ေတာ့ အသင္းအဖြဲ႕ေပါင္းက (၂၅၀)ေတာင္ရွိသတဲ့။

တကယ္က စားသံုးသူအခြင့္ အေရး တိုက္ပြဲဆိုတာ ၁၉ ရာစုႏွစ္ ကတိုင္စခဲ့တာလို႔ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၊ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕မွာ “စားသံုးသူအသင္းႀကီး” (Consumer Leagye of New York)ဆိုတာကို အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ဖြဲ႕စည္းခဲ့ တာတဲ့။ အလုပ္သမားအခြင့္အေရး ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာလို႔ သိရပါတယ္။ အလုပ္သမားအခြင့္ အေရးေတြနဲ႔ စားသံုးသူ ဦးစားေပးေရး အတြက္ အသင္းႀကီးက ကုမၸဏီေတြ ကို လမ္းၫႊန္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အစိုးရမ်ားကလည္း စားသံုးသူ အခြင့္အေရးေတြကို တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြရွိပါတယ္။ ဂ်ာမနီမွာ၊ ယူေကမွာ၊ အီးယူမွာ၊ ဓနသဟာယႏိုင္ငံေတြမွာရွိၾကပါ တယ္။ အာရွတိုက္မွာေတာ့ တ႐ုတ္ မွာပဲရွိေသးတယ္။ တ႐ုတ္တိုင္ေပမွာက စားသံုးသူ ကာကြယ္ေရး ဥပေဒကို အထူးဥပေဒအျဖစ္ ျပ႒ာန္းၿပီး အမ်ား ျပည္သူ အႏၱရာယ္ျဖစ္ေစ၊ ဒုကၡ ေရာက္ေစမယ့္ပစၥည္းေတြကို စစ္ေဆး အစီရင္ခံတဲ့ ေကာ္မရွင္တစ္ရပ္ကို လည္း ဖြဲ႕စည္းထားတယ္လို႔ သိရ ပါတယ္။

အေမရိကန္မွာေတာ့ မ်ားျပားလွ တဲ့ ျပည္နယ္ေတြအလိုက္ ျပည္နယ္ အစိုးရေတြက ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး စားသံုးသူအခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ ေပးထားပါတယ္။ အမည္မ်ိဳးစံုနဲ႔ စားသံုးသူ ကာကြယ္ေရးအဖြဲ႔ေတြ ကိုလည္း ထူေထာင္ထားပါေသး တယ္။ ေနာက္ၿပီး တခ်ိဳ႕ ျပည္နယ္ေတြ (ျပည္နယ္အမ်ားစု)မွာ “စားသံုးသူ ေရးရာ႒ာန”ဆိုတာရွိပါတယ္။ စက္မႈ လုပ္ငန္းေတြက ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိလိုက္ တဲ့ ပစၥည္းေတြနဲ႔ ဝန္ေဆာင္မႈေတြ အတြက္ ျပည္သူမ်ားကို ကာကြယ္ေပး ထားတာျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ စားသံုးသူေတြမွာ အခြင့္အေရးရွစ္ခုရွိတဲ့အေၾကာင္း ဖတ္ဖူးတယ္။ အဲဒါက ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ကတည္းက ကုလသမဂၢက သတ္မွတ္ ထားတာပါ။ ဘာေတြလဲဆိုေတာ့

(၁) အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ရရွိခြင့္(The Right to Basic Needs) တဲ့။ ဆိုလိုတာက လူတစ္ေယာက္ခ်င္း စီမွာ အသက္ရွင္ေနထိုင္ခြင့္အတြက္ အာမခံခ်က္ရွိရမယ့္အျပင္ အေျခခံ ကုန္ပစၥည္းနဲ႔ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ခံစားခြင့္ရွိရမယ္။ အဲဒီထဲမွာ စားနပ္ ရိကၡာ၊ အထည္အဝတ္၊ က်န္းမာေရး၊ အိုးအိမ္၊ ပညာေရး၊ သန္႔ရွင္းေရးေတြ ပါဝင္ပါတယ္။

(၂) လံုၿခံဳေရးအခြင့္အေရး (The Right to Safety)လူေတြရဲ႕ က်န္းမာ ေရးနဲ႔ အသက္ အႏၱရာယ္ျဖစ္ေစမယ့္ ကုန္ပစၥည္းေတြ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ေတြ၊ ဝန္ေဆာင္မႈေတြ အတြက္ အကာ အကြယ္ရွိရမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

(၃) သတင္းရရွိခြင့္ (The Right to be Informed)မွန္မွန္ကန္ကန္ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ဖို႔၊ မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အခ်က္ အလက္ေတြရွိဖို႔ သိဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ႏိုင္ မွာပါ။ ကုန္ပစၥည္းေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာ ေတြ၊ တံဆိပ္ေတြ၊ ထုပ္ပိုးပစၥည္းေတြ မွာ သူတို႔ အရည္အခ်င္းကို မွန္ကန္စြာ ေဖာ္ျပႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္…..တဲ့။

(၄) ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္(The Right to Choose) ကုန္ပစၥည္းမွန္သမွ်ဟာ ေဈးၿပိဳင္စနစ္၊ ပစၥည္းအရည္အေသြး ၿပိဳင္ဆိုင္တဲ့ ပံုစံျဖစ္ေနေစရမယ္။ ဒါမွသာ စားသံုးသူဟာ ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ ေဈးနဲ႔ ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ပစၥည္းကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ေပမေပါ့။

(၅) ေျပာေရးဆိုခြင့္(The Right to be Heard) စီးပြားေရးနဲ႔ အျခား အေျခခံမူဝါဒမ်ားခ်မွတ္ရာမွာ စားသံုး သူေတြ အက်ိဳးစီးပြားကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားႏိုင္ေအာင္ ေျပာေရးဆိုခြင့္ ရွိရပါမယ္။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ဝန္ေဆာင္မႈေတြ မလုပ္ခင္ စားသံုး သူမ်ားရဲ႕ လိုလားခ်က္ေတြကို ေျပာဆို ႏိုင္ခြင့္ရွိရပါမယ္။

(၆) အေလ်ာ္ရပိုင္ခြင့္ (The Right of Redress) ဘယ္ကိစၥမွာ မဆို စားသံုးသူေတြ နစ္နာရမႈအတြက္ သင့္တင့္မွ်တတဲ့ ေျဖရွင္းမႈေတြရွိေနရ ပါမယ္။ ေက်နပ္ဖြယ္မရွိတဲ့ ဝန္ေဆာင္ မႈေတြအတြက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးရ ပါမယ္။

(၇) စားသံုးသူမ်ားရဲ႕ ပညာေရး ရပိုင္ခြင့္ (To Right of Consumer) စားသံုးသူအေနနဲ႔ သိသင့္သိထိုက္တဲ့ အခ်က္အလက္ ေတြကို သိရွိနားလည္ႏိုင္ေစဖို႔အတြက္ အသိပညာေတြ ဆည္းပူးေလ့လာခြင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ စားသံုးသူေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့ သုတပညာေတြကို ေလ့လာ ၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

(၈) က်န္းမာေရးနဲ႔ညီၫြတ္တဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ ရပိုင္ခြင့္ (To Right to a Healtht Environment) ဘဝ အရည္အေသြး ျမင့္ျမင့္မားမားနဲ႕ ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပတ္ဝန္း က်င္လိုပါတယ္။ ပတ္ဝန္းက်င္ အႏၱရာယ္ေတြကို ခုခံႏိုင္ဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္ကာလနဲ႔ အနာဂတ္ကာလမွာ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ အတြက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ဖို႔အတြက္ျဖစ္ ပါတယ္။

အဲဒီအခ်က္(၈)ခ်က္ဟာ စားသံုး သူေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြအျဖစ္ ျပ႒ာန္းထားတာပါ။ ဒါကို ႏိုင္ငံတိုင္း က အစိုးရေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ ၾကပ္မတ္ ေဆာင္ရြက္ေပး ေနတယ္၊ ဘယ္လိုေအာင္ျမင္မႈရေနတယ္ဆိုတာ ေတာ့ မသိပါဘူး။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခြင့္အေရးေတြကေတာ့ တကယ့္ကို ေကာင္းမြန္တာ အမွန္ပါပဲ။

ထက္ေက်ာ္

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: