ဦးေအးေက်ာ္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျခင္း (Interesting in Management Subject)


ပညာေရးဆိုင္ရာ စစ္တမ္းတစ္ခုအရ ယခုႏွစ္ပိုင္းမ်ားအတြင္း ျပည္ပ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ သြားေရာက္ၾကေသာ ျမန္မာေက်ာင္းသားအမ်ားစုသည္ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈဘာသာရပ္မ်ားကို ဦးစားေပးသင္ယူၾကလ်က္ ရွိသလို ျပည္တြင္း၌လည္း စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ သင္တန္းေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားမႈ ျမင့္တက္လာလ်က္ရွိသည္။ သင္တန္းေက်ာင္းမ်ား တိုးပြားလာျခင္းႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အခြင့္အလမ္းျဖစ္တည္မႈ၊ ပုဂၢလိက ပညာေရးက႑ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ ပညာေရးဌာနတို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ လာႏိုင္မႈ အလားအလာတို႔ ကို ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံမွ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ ABE စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္မ်ားအား ၁၃ႏွစ္ ေက်ာ္ၾကာ သင္ၾကားပို႔ခ်ေနခဲ့ေသာ MHR သင္တန္း ေက်ာင္း တည္ေထာင္ ထားသူ ဦးေအးေက်ာ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းထားသည္မ်ားမွ ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ပညာသင္ ယူမႈဆိုင္ရာ ရည္မွန္းခ်က္ အေျခ အေနကိုေျပာျပေပးပါ။

ေရွ႕ႏွစ္ဝက္ သက္တမ္းမွာ ေျခာက္ႏွစ္၊ ခုနစ္ႏွစ္ေလာက္ထိ ႏိုင္ငံျခားမွာ ေက်ာင္းတက္ခ်င္လို႔ ရယ္။ ဒီ ဒီပလိုမာရရင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ကုမၸဏီမွာ လစာေကာင္း ေကာင္းရမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ၿပီး ေတာ့ တက္ၾကတယ္။ ဘြဲ႕ရၿပီး အလုပ္မရွိေသးတဲ့သူ၊ ဘြဲ႕မရေသးတဲ့သူ။ အဲဒီအုပ္စုမ်ားတယ္။ ဒီလက္မွတ္ဟာ အလုပ္ခြင္ဝင္လို႔ရတာ မကဘဲနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္ ေတြရဲ႕ဝင္ခြင့္ရလက္မွတ္လည္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းေလွ်ာက္ ဖို႔တက္ၾကတဲ့ အုပ္စုလည္း ရွိတယ္။

ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ေလးငါး ေျခာက္ႏွစ္ကစၿပီးေတာ့ ခုနစ္ ဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္က အ လုပ္ရွိၿပီးသား အလုပ္ခြင္ထဲက ဝန္ထမ္းေတြ တက္ၾကတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီလက္ မွတ္ေတြရထားရင္ လုပ္ငန္းခြင္မွာ သူမ်ားထက္ ရာထူးတက္တာ ျမန္မယ္။ ရာထူးေကာင္းေကာင္း၊ ေနရာေကာင္းရမယ္ဆိုတာ ျမင္ လာတဲ့အတြက္ လာတက္ၾကတယ္။ က်န္တဲ့ရာခိုင္ႏႈန္းက လုပ္ငန္းခြင္ထဲက လူေတြပဲ၊ သူတို႔က သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ လုပ္သက္ရွိၿပီး မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းရွိၿပီ၊ နက္ဝါ့ခ္ရွိၿပီ။

ဒါေပမဲ့ သူတို႔ယူထားတဲ့ ဘြဲ႕ေတြက ဝိဇၨာ သိပၸံဘာသာရပ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုရင္ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈရဲ႕ အေျခခံစည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ၊ သေဘာတရားေတြနဲ႔ လုပ္သက္ ေပါင္းစပ္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္း တည္ေထာင္ ၾကမည့္သူေတြပါ။ အဲ့လို လူေတြေရာက္လာတယ္။ အခုဆိုရင္ အျမင့္ဆံုးဒီပလိုမာ တန္းမွာ ေက်ာင္းသား ၄၄ ေယာက္ ေလာက္ရွိတာ ၆၅ ရာခိုင္ႏႈန္းက အလုပ္ရွိၿပီးသားပါ။ လုပ္ငန္းထဲမွာ ရာထူးတက္တာ ျမန္ဖို႔နဲ႔ သူတို႔ လုပ္ငန္းအဆက္အသြယ္၊ လုပ္သက္ကိုအေျခခံၿပီး ဒီပညာနဲ႔ ေပါင္းလိုက္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္ လုပ္ငန္း ငယ္ေလးေတြ ထူေထာင္ဖို႔ရွိတယ္။ ဆရာတို႔က ဘာရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ တက္တာလဲလို႔ ေမးတဲ့အခါ အ ေျပာင္း အလဲေလး   ျဖစ္လာတယ္။

တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ေအာင္ျမင္ ၿပီးစ ေက်ာင္းသားေတြ တက္ ေရာက္လာတာေရာ ေတြ႕ရပါ လား။

အဲဒါ့လည္း ရွိတယ္။ နည္းနည္းပိုမ်ားလာတယ္။ အရင္တုန္းက အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရင္ အေဝးသင္တက္တယ္ဆိုတာ ေဒးတက္ဖို႔ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အဆင္မေျပၾကတာ ပါေလ့ရွိတယ္။ အခုက ေက်ာင္းမွာ လာတက္တဲ့ ေက်ာင္းသားတြကိုေမးေတာ့ မိဘလည္း အရမ္းအဆင္ေျပတယ္။ ေဒးတက္ရင္လည္း ေငြေၾကးတတ္ ႏိုင္ပါရဲ႕နဲ႔ တမင္သက္သက္ ေဒး မတက္ဘဲ အေဝးသင္ယူတယ္။ ဘာလို႔လဲဆို ေဒးသြားတက္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ သင္တန္းေတြကို တက္ခ်င္ေနလို႔။ တခ်ိဳ႕ဆို အမွတ္ေတြ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းၾကတယ္။ ဂုဏ္ထူးေျခာက္ခု၊ ငါးခု၊ ေလးခုအထိ ပါၾကတယ္။ အေဝးသင္ တက္တယ္။ ဒီလက္ မွတ္ေတြ ယူတယ္။

ျပင္ပစီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ သင္တန္းေက်ာင္းေတြကို တက္ ေရာက္ဖို႔ စိတ္ဝင္စားတဲ့ သင္တန္း သားမ်ားလာေစတဲ့ အခ်က္ကို သိခ်င္ပါတယ္။

တစ္ခ်က္က အလုပ္ရွင္ေတြ ရဲ႕ လက္ခံမႈေပါ့။ အရင္တုန္းက ဆိုရင္ အလုပ္ေတြေခၚတဲ့အခါ ဘြဲ႕တစ္ခုခုရထားရမယ္။ အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားေရးတတ္၊ ဖတ္တတ္ရမယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ တတ္ရမယ္။ ဒါေတြနဲ႔ ၿပီးသြား တယ္။ အခုကေတာ့ အလုပ္ေခၚစာမွာ MBA၊ ဒါမွမဟုတ္ Abe ဒီပလိုမာ ရထားရင္ ပိုၿပီးသေဘာက်တယ္ ဆိုၿပီး ေရးထားတာ ေတြ႕ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ႏိုင္ငံျခား တကၠသိုလ္ေတြရဲ႕ ဝင္ခြင့္လိုအပ္ ခ်က္ေပါ့။ သူတို႔ဆီမွာ ေက်ာင္း တက္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းေလွ်ာက္ တဲ့အခါ ေက်ာင္းသားမွာပါလာ ရမယ့္ နဂိုအရည္အခ်င္းသတ္ မွတ္ခ်က္ေတြရွိတယ္။ ျမန္မာ ေက်ာင္းသားအေနနဲ႔ အထင္ကရ တကၠသိုလ္ေတြမွာ တက္ေရာက္ဖို႔ ဝင္ခြင့္အတြက္ နည္းနည္းအခက္ အခဲရွိတယ္။ အဲ့ဒီေက်ာင္းသားက ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ ဒီပလို မာတစ္ခုခုရလိုက္ၿပီဆိုရင္ တကၠ သိုလ္ႀကီးေတြက ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ အတြက္ ပိုၿပီးဦးစားေပးတယ္။ အဲ့ ဒီႏွစ္ခုေၾကာင့္ တက္လာတာမ်ား တယ္။

ABE သင္တန္းရဲ႕ ကာလ ၾကာ ျမင့္မႈနဲ႔ ေငြေၾကးကုန္က်ႏိုင္မႈကို ေျပာျပေပးပါ။

အသက္ ၁၆ ႏွစ္မွာ ဆယ္တန္း ေအာင္ျမင္တဲ့ ကေလးတက္တဲ့ ဒီပလိုမာက ေျခာက္လပဲၾကာ တယ္။ အဲ့ဒါ Level-၄ပါ။ ဒါနဲ႔ပဲ လုပ္ငန္းခြင္ဝင္မယ္ဆိုလည္းရ တယ္။ ရာထူးနိမ့္နိမ့္ လစာနည္း နည္းပဲရမယ္။ ပညာတစ္ခုကို ဆံုး ခန္းတိုင္ေအာင္ သင္မယ္ဆိုရင္ ေတာ့ Lever-4အၿပီးမွာ Level-5 ျဖစ္တဲ့ Higher Diploma ကို တစ္ႏွစ္ တက္ရမယ္။ Graduate Diploma ျဖစ္တဲ့ Level-6 ကို ေျခာက္လထပ္တက္ရမယ္။ ဒီကေလးဟာ ႏွစ္ႏွစ္တက္လိုက္ ၿပီဆိုရင္ တကၠသိုလ္အဆင့္ဘာ သာရပ္ေတြကို သင္ယူၿပီးတာျဖစ္ သလို စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈပညာ မွာ ဘြဲ႕ရၿပီးသလို ျဖစ္သြားတယ္။ ဒါဆို အလုပ္ဝင္တဲ့အခါ သူေတာ္ ေတာ္ အဆင္ေျပ သြားၿပီ။ ေအာက္ ဆံုးအဆင့္ဒီပလိုမာက တစ္ဘာ သာကို တစ္သိန္းဝန္းက်င္ဆို ေတာ့ ေလးဘာသာဆို က်ပ္ေလးသိန္း ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ကုန္မယ္။ ေျခာက္လအတြက္ ေက်ာင္းက ေကာက္တဲ့ သင္တန္းေၾကးေပါ့။ ငါ့ နမ ဒီပလိုမာကလည္း တစ္ဘာသာကို က်ပ္တစ္သိန္းႏွစ္ ေသာင္းဆိုေတာ့ ရွစ္ဘာသာကို က်ပ္ဆယ္သိန္းေလာက္ကုန္မယ္။ ေနာက္ၿပီး MAR ကေအန ဒီပလိုမာက တစ္ဘာသာကို က်ပ္တစ္သိန္းခြဲ ယူတယ္။ ငါးဘာသာဆိုေတာ့ က်ပ္ခုနစ္သိန္းေလာက္ရွိမယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ က်ပ္သိန္းႏွစ္ဆယ္ဆို ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳဘြဲ႕ အဆင့္ရွိတဲ့လက္မွတ္ကို အလုပ္ပဲ လုပ္လုပ္၊ အဆင့္ျမင့္ မဟာဘြဲ႕ပဲ ဆက္တက္တက္ အဆင္သင့္   ျဖစ္ေအာင္ ပညာထည့္ၿပီးသြားၿပီ။ ဟို ဘက္ကို စာေမးပြဲ ေၾကးသြင္းရမွာက စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၅၀ဝ ေလာက္ ကုန္မွာေပါ့။

သင္တန္းေက်ာင္းေတြ မ်ား လာေနတဲ့အေပၚ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ ဆရာ့အျမင္ေလး ေျပာျပပါ။

ဘာသာရပ္တူညီတဲ့ သင္ တန္းေက်ာင္းေတြေပၚလာေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ပိုၿပီး ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရတာတာေပါ့။ ေက်ာင္း ေတြဘက္ကေတာ့ ေက်ာင္းသံုး ေလးခုေပၚလာၿပီဆိုရင္ ဘာပဲ ေျပာေျပာၿပိဳင္ဘက္လို သေဘာ ထားထား၊ မထားထားအဓိကဘာ ကိုျပရမလဲဆိုရင္ ကိုယ့္ဆီမွာ တက္တဲ့ေက်ာင္းသားရဲ႕ ထူးခြ်န္မႈ ကိုေပၚေအာင္လုပ္ရေတာ့မယ္။ အားနည္းခ်က္ေတြက တျခား လက္မွတ္ေတြေပၚလာတဲ့အတြက္ တက္မယ့္ သင္တန္း သားေတြရယ္၊ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ေပးမယ့္ မိဘ ေတြက မတူညီတဲ့ သင္တန္းေတြ က ေပးတဲ့၊ မတူညီတဲ့ လက္မွတ္ ေတြကို ဘယ္ေလာက္ထိ အရည္အ ေသြးျမင့္လဲ၊ ဘယ္ေလာက္ထိ ႏိုင္ငံတကာ အသိ အမွတ္ျပဳလဲ ဆိုတာ စစ္ေဆးတိုင္းတာတဲ့ေန ရာမွာ ဗဟုသုတရွိဖို႔လိုလာတယ္။ ႏိုင္ငံျခားကေပးတဲ့ လက္မွတ္တိုင္း ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပါပဲ။ ျမန္မာေက်ာင္း သားနဲ႔ မိဘစိတ္ထဲမွာက ျမန္မာ က ေပးတာမဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံျခား က ေပးတာဆိုရင္ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳတယ္ပဲ ထင္ေနၾက တယ္။ အဲ့ဒါမဟုတ္ဘူး။

ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ သင္တန္းေက်ာင္းေတြ ျပည္တြင္း မွာ တရားဝင္ရပ္တည္ခြင့္မရေသး တဲ့အေပၚ သံုးသပ္ေပးပါ။

ေက်ာင္းေတြဘက္က လည္း ကိုယ္ပိုင္ဒီပလိုမာေတြ ေပးခ်င္ ပါတယ္၊ ခြင့္ျပဳေပးပါဆိုတာမ်ိဳး တရားဝင္ဝိုင္းၿပီးေတာ့ စုေပါင္း ေတာင္းဆိုတာလည္း မရွိေသး ဘူး။ ဒီကိစၥကို ဆရာကစၿပီး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ေတာ့ စဥ္းစားထား တယ္။ ပညာေရးဌာနဘက္က လူႀကီးေတြ စိတ္ပူစရာေလးေတြ နည္းနည္းေတာ့ အမွန္တကယ္ ရွိေနတယ္။ အဲ့ဒါဘာလဲဆိုေတာ့ ပညာေရးကို ဦးစားမေပးဘဲနဲ႔ ဆရာစိတ္အျပည့္ မရွိဘဲနဲ႔ စီး ပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခု အေနနဲ႔ သင္တန္းေက်ာင္း ေထာင္တာ ကိုက္တယ္ဆိုၿပီး ဝင္လာတဲ့ ေက်ာင္းေလးေတြ နည္းနည္း ေတာ့ရွိေနတယ္။ အဲ့လို ေက်ာင္း ေတြကေတာ့ ဥပေဒထြက္လာရင္ ပေပ်ာက္သြားလိုက္မယ္။

ဒုတိယသမၼတေဒါက္တာ စုိင္း ေမာက္ခမ္းကကိုယ္ပိုင္ ေက်ာင္း၊ ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ ဥပေဒေတြကို လႊတ္ ေတာ္ကိုတင္ျပဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္ လို႔ ေျပာထားတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ ပညာေရး ဌာနေတြနဲ႔ ပုဂၢလိက သင္ တန္းေက်ာင္းေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ႏိုင္မႈ အလားအလာ ဘယ္ လိုျဖစ္လာႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။

ပညာေရး အရည္အေသြး ကို စစ္ေဆးတဲ့အဖြဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာ လိုအပ္ေနတယ္။ သူသည္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနေအာက္က ဝန္ထမ္းမျဖစ္ရဘူး။ သီးျခားဘုတ္ အဖြဲ႕ျဖစ္ရမယ္။ အဲ့ဒီအဖြဲ႕က တကၠ သိုလ္ေတြပါ စစ္ရမယ္။ ပုဂၢလိက က႑က သင္တန္းေတြကိုလည္း စစ္၊ တန္းတူဆရာတို႔ အစစ္ခံမယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ဘုတ္အဖြဲ႕ေတြ၊ အ ရည္အေသြး စစ္ေဆးတဲ့ ေကာင္စီ အေနနဲ႔ ဆရာတို႔ ပုဂၢလိကသင္ တန္းေက်ာင္းေတြကို မွတ္ပံုတင္ တာမ်ိဳး၊ အရည္အေသြးစစ္ေဆး တာမ်ိဳးလုပ္လာရင္ ဆရာတို႔ေက်ာင္း ေတြကလည္း သူတို႔သတ္မွတ္ထား တဲ့ စည္းမ်ဥ္းေဘာင္နဲ႔ ညီေအာင္၊ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းေတြ အရည္အေသြးလည္း ျမင့္လာ လိမ့္မယ္။ အရင္ တုန္းက ေပတံမရွိဘူး။ အဆင္ေျပ သလုိဆရာတုိ႔ေနၾကတယ။္ ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရဲ႕ အဂၤါရပ္၊ ေနာက္ ၿပီး ဆရာေတြရဲ႕ အရည္အေသြး၊ သင္႐ိုးၫႊန္းတန္းေတြ သတ္မွတ္ တာ မရွိေသးဘူး။ အာဆီယံမွာ ေခတ္စားေနတဲ့ စကားလံုးရွိ တယ္။ Public,Private,Partnership(PPP)ပါ။ ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ အျပင္သင္တန္း ေက်ာင္းေတြ၊ အဂၤလိပ္စာဌာနနဲ႔ အဂၤလိပ္စာသင္တန္းေက်ာင္း ေတြ၊ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠ သိုလ္နဲ႔ ကြန္ ပ်ဴတာသင္တန္းေက်ာင္းေတြ အဲဒါမ်ိဳး ပူေပါင္းေဆာင္ရြက္ တာပါ။ အာဆီယံမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ေခတ္စားေနတာပါ။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက်ေတာ့ အခုထိ ဆရာတို႔ ပုဂၢလိက က လူေတြကို အစိုးရဘက္က လိုလိုလားလား ပူးေပါင္းေခၚယူမႈမ်ိဳး မေတြ႕ရ ေသးဘူး။

အခ်ိန္ေပးေျဖၾကားေပးတဲ့အ တြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ။

ေနလင္းထြန္း

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: