ႏႇလံုးသားထဲက ကစၧပနဒီ


လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ လူ႔သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားသည္ ျမစ္ၾကီးမ်ားကို အမႇီျပဳ ျဖစ္ထြန္းလာၾကသည္။ ကစၧပနဒီေခၚ ကုလားတန္ျမစ္သည္လည္း ရခိုင္လူမ်ိဳး တို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ စတင္အေျခခ်ရာျမစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။

ယင္းျမစ္ကမ္းနံေဘးတြင္ လက္၀ဲကိုးဆယ့္ကိုးျမိဳ႕၊ လက္ယာ ကိုးဆယ့္ကိုးျမိဳ႕ တည္ေထာင္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ားသည္ ေဒသခံမ်ား အတြက္ ဆက္သြယ္သြားလာရာ ဘ၀အတြက္ မႇီခိုရာျဖစ္သည္။ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ရြက္ေလႇမ်ား၊ ပိုက္ေလာင္းငယ္မ်ားက ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္အလား ယခုထိ ျမင္ေတြ႔ႏိုင္ေသးသည္။ ေလႇကေလးတစ္စင္းကိုအမႇီ ျပဳျမစ္ကို ဆန္ခါဆန္၊ စုန္ခါစုန္တစ္ရြာခြာ တစ္ရြာကပ္ ႐ုန္း ကန္ေနသည့္ ဘ၀ေတြကိုလည္း ကုလားတန္ျမစ္ျပင္တေၾကာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။

ကုလားတန္ျမစ္သည္ ဟိုးခ်င္းေတာင္တန္းၾကီးမ်ားေပၚက အဖ်ားခံစီးဆင္းကာ အင္းေပါက္၀တြင္ ဘဂၤလားပင္လယ္ထဲသို႔ စီး၀င္ေနသည္။ ကုလား တန္ျမစ္နံေဘးတြင္ စစ္ေတြ၊ ပုဏၰားကြ်န္း၊ ေက်ာက္ေတာ္ႏႇင့္ပလက္၀ျမိဳ႕ေလး ျမိဳ႕ကတည္ရႇိေနသည္။ ျမစ္ေရသည္ ျမိဳ႕ႏႇစ္ျမိဳ႕ကို ေရငန္ေပးေသာ္ လည္း ျမိဳ႕ႏႇစ္ျမိဳ႕ကို ေရခ်ိဳေပးထားသည္။ အထက္ပိုင္းျမစ္ေရသည္ စိမ္းဖန္႔ဖန္႔ အေရာင္ျဖစ္ေနျပီး ပကတိၾကည္လင္ေနသည္။ ျမစ္ေရကို အားထားကာ စိုက္ပ်ိဳးသီးႏႇံတို႔ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ၾကသည္။ ျမစ္၀ပိုင္းေဒသခံတို႔က ျမစ္ေရျဖင့္ ေမြးျမဴေရးလုပ္ႏိုင္ၾကသည္။

ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္ထက္ကေန ျမစ္ျပင္ကိုေငးၾကည့္လိုက္လွ်င္ ၀ါတစ္ကြက္၊ စိမ္းတစ္ကြက္ လယ္ကြင္းျပင္မ်ားကိုျမင္ရျပီး ျမစ္ကမ္းႏႇစ္ဖက္ ကို ေပါင္း ကူးေပးထားသည့္ ကစၧပနဒီတံတားၾကီးက ခံ့ညားစြာ ျမစ္၏ အလႇဂုဏ္ကို ေဖာ္ထုတ္ေနသလို လႇမ္းျမင္ရပါသည္။ တံတားၾကီးမရႇိခ်ိန္က ကမ္းႏႇစ္ဖက္ကို ငွက္သမၺန္မ်ားျဖင့္ ကူးခဲ့ရသည္။ အခုေတာ့ ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕မႇာ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀ ႏႇစ္ေက်ာ္အခ်ိန္ကႏႇင့္ လံုး၀ျခားနား သြားျပီျဖစ္ သည္။ ကုလားတန္ျမစ္ဖ်ားမႇ ထြက္ကုန္မ်ား ေဒသအသီးသီးသို႔ ကုန္ကားမ်ားျဖင့္ ေန႔စဥ္တင္ပို႔ႏိုင္ေနျပီ။ ကုန္းလမ္း ဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းလာေတာ့ တစ္ရက္လံုး စီးျပီးသြားရသည့္ သေဘၤာခရီးစဥ္ကလည္း ရပ္ဆိုင္းသြားျပီျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕သည္ ေျပာင္းလဲလာေနသည္က သိသာလြန္း သည္။

ကားအ၀င္အထြက္ လူအ၀င္အထြက္မ်ားေနျပီး ကုလားတန္ျမစ္ဖ်ား ေတာင္ေပၚေဒသ၏ တံခါးေပါက္သဖြယ္ျဖစ္လာသည္။ ျမစ္ကမ္းနံေဘးက ျမိဳ႕ရြာ မ်ား ေျပာင္းလဲလာေနသလို ကုလားတန္ျမစ္ကလည္း တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲလာေနသည္။ ကမ္းတခ်ိဳ႕ကိုျဖိဳျပီး ကမ္းတစ္ဖက္ကို ဖို႔ေပးသည္။ ျမစ္ လယ္ ေျမႏု ေသာင္တန္းၾကီးမ်ားကလည္း တျဖည္းျဖည္း ၾကီးၾကီးလာေနသည္။

မိုးရာသီတြင္ ေတာင္ေပၚက ဒလေဟာဆင္းလာသည့္ ေတာင္က်ေရမ်ားက ျမစ္ကမ္းနဖူး ျမိဳ႕ရြာေတြကို ၀ါးမ်ိဳတတ္လာျပီ။ ခ်င္းေတာင္တန္းတြင္ သစ္ ပင္ေတြနည္းလာသလို ေတာင္ေျမျပိဳဆင္းမႈေတြ၊ ကမ္းပါးယံျပိဳဆင္းမႈေတြ ၾကံဳေတြ႔လာရသည္။ ခ်င္းေတာင္ေပၚေဒသခံမ်ားမႇာ ဆက္သြယ္သြားလာမႈ မလြယ္ကူေသးသည့္အတြက္ ကုလားတန္ျမစ္ကို အားထားသြားလာေနရသည္။

အိႏိၵယႏိုင္ငံသည္ ပင္လယ္ထြက္ေပါက္တစ္ခုအျဖစ္ အသံုးခ်ရန္ ကုလားတန္ျမစ္ကို မ်က္စိက်လာသည္။ ယင္းအတြက္ ရာႏႈန္းျပည့္ အကုန္က်ခံကာ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စံုသံုး ပို႔ေဆာင္ေရးစီမံကိန္းကို စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနျပီ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါစီမံကိန္းတြင္ ကုလားတန္ျမစ္၀ စစ္ေတြျမိဳ႕တြင္ ဆိပ္ကမ္းၾကီးတစ္ခုကို တည္ေဆာက္ေနရာ ေဒသခံတို႔အတြက္ စိတ္၀င္စားစရာ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ဆိပ္ကမ္းသစ္တစ္ခုကို တည္ေဆာက္ေနသည္ကိုသာ သိေနျပီး စီမံကိန္းတိုင္းသည္ မိမိတို႔ႏႇင့္ ပါ၀င္ပတ္သက္ခြင့္မရႇိ၊ ေျပာပိုင္ခြင့္ မရႇိလို႔ ပိုေနျမဲ၊ က်ားေနျမဲသာ မႇတ္ထင္ေနမိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ႏႇလံုးသားထဲက ကစၧပအတြက္ စိုးရိမ္မကင္းၾက။

”အိႏိၵယကို ကားလမ္းေဖာက္မယ္လို႔ေတာ့ ၾကားတယ္။ ဘယ္အနားကေဖာက္မႇာလဲ၊ ဘယ္အခ်ိန္ေဖာက္မႇာလဲေတာ့ မသိဘူး။ ဒါေပမယ့္ မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားနားက ပလက္၀ထိ လမ္းေဖာက္ေနတာေတာ့ ျမင္တယ္။ ဒီလမ္းဟာ အိႏိၵယထိသြားမႇာလားေတာ့ မသိဘူးေလ” ဟု ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕နယ္ အေပါက္၀ ေက်းရြာသားတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ကုလားတန္ကို ခ်စ္သူမ်ားက ေဒသခံမ်ား၏ သေဘာထားမ်ားကို ေလ့လာေဆြးေႏြးလာခဲ့ၾကသည္။ ယင္းသို႔ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားကို ျပည္တြင္းအင္ဂ်ီအိုမ်ားကကြင္းဆင္းကာ ေဒသခံမ်ားႏႇင့္ ေတြ႔ဆံုေလ့လာခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ေလ့လာေတြ႔ရႇိခ်က္မ်ားကို ေဒသခံမ်ားအတြက္ ညႇိႏႇိဳင္း ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ဖို႔ တင္ျပေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။

ကုလားတန္စီမံကိန္းတြင္ စစ္ေတြမႇ အိႏိၵယနယ္စပ္ထိ ကားလမ္း ၁၂၂ ကီလိုမီတာ၊ ေရလမ္း ၁၅၈ ကီလိုမီတာ ပါ၀င္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၁၃ ခုႏႇစ္တြင္ တံတားပိုင္းတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္း ျပီးဆံုးမည္ျဖစ္ကာ ၂၀၁၄ ခုႏႇစ္တြင္ လမ္းပိုင္း တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ျပီးဆံုး မည္ဟု သိရသည္။

စီမံကိန္းလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္အတြက္ ျမန္မာႏႇင့္အိႏၵိယႏိုင္ငံမ်ားမႇ တာ၀န္ရႇိသူမ်ားက နယူးေဒလီတြင္ဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းႏႇင့္လုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္ရာ မူေဘာင္သေဘာတူစာခ်ဳပ္၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈ လြယ္ကူေခ်ာေမြ႔ေစေရးဆိုင္ရာ ပ႐ုိတိုေကာ၊ ထိန္းသိမ္းျခင္းႏႇင့္ စီမံခန္႔ခြဲျခင္း ပ႐ိုတိုေကာမ်ား ကို ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဧျပီလ ၂ ရက္ေန႔က လက္မႇတ္ေရးထုိးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

စီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရန္ ရင္းႏႇီးေငြအေနျဖင့္ စစ္ေတြဆိပ္ ကမ္းႏႇင့္ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဖြံ႔ျဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ အေမရိ ကန္ေဒၚလာ ၇၄သန္းခန္႔၊ ပလက္၀မႇ ျမန္မာအိႏၵိယနယ္စပ္အထိ အေ၀းေျပးလမ္း ေဖာက္လုပ္ရန္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၄၀ သန္းခန္႔ စုစုေပါင္း ေဒၚ လာ၂၁၄ သန္းခန္႔ ကုန္က်မည္ ျဖစ္သည္။

ျမစ္ျပင္တြင္ ပိုက္ေလာင္းေလးႏႇင့္ ၀မ္းစာရႇာေဖြေနသူမ်ား၏ ပံုရိပ္မ်ားသည္ ကုလားတန္ျမစ္၏ ထူးျခားသက္၀င္ေနသည့္ ပံုရိပ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ကမ္းႏႇစ္ဖက္က ေတာင္တန္းမ်ား၊ စိုက္ခင္းမ်ား၊ ျမိဳ႕ရြာမ်ား၊ ဘုရားေစတီမ်ား စသည့္ လြမ္းေမာဖြယ္ ျမင္ကြင္းမ်ားကလည္း ႏႇလံုးသားကို ဆြဲကိုင္လႈပ္ ရႇားေစသည္။ ေရၾကည္စိမ္းျမ ကစၧပ၏အလႇသည္ ကမၻာတည္သေရြ႕ တည္ရႇိႏိုင္ေစဟု ဆုေတာင္းရင္း …

စီမံကိန္းႏႇင့္ ဆက္ႏႊယ္ကာ ေျပာင္းလဲလာမည့္ ေဒသမ်ားလည္း ရႇိေနသည္။ ျမစ္ေၾကာင္းသြားသေဘၤာမ်ား သြားလာမႈမႇာ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းမႇ ပလက္၀ ဆိပ္ကမ္းထိသာ ျဖစ္သျဖင့္ ပလက္၀တြင္ ဆိပ္ကမ္းသစ္ၾကီး တစ္ခုတည္း ေဆာက္ရန္ရႇိေနျပီး ပလက္၀ျမိဳ႕သည္ ကုလားတန္အထက္ပိုင္းတြင္ ဆိပ္ ကမ္းျမိဳ႕အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာမည္ျဖစ္သည္။ လ်ာထားေသာ ဆိပ္ကမ္းမႇာလည္း ပလက္၀ျမိဳ႕၏ အေရႇ႕ဘက္ကမ္းတြင္ရႇိေနသျဖင့္ ကုလားတန္ျမစ္ကူး တံတားသစ္တစ္ခုလည္း တည္ေဆာက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ျမစ္ေၾကာင္းခ်ဲ႕မႈ ျမစ္ေၾကာင္းတူးေဖာ္မႈမ်ားကိုလည္း စစ္ေတြႏႇင့္ ပလက္၀ျမိဳ႕ၾကား တြင္ ေဆာင္ရြက္မည္ျဖစ္သည္။

ေနာက္ေနရာတစ္ခုက ႏႇစ္ႏိုင္ငံ ကားလမ္းစီမံကိန္း၏ ကားဂိတ္ႏႇင့္ သိုေလႇာင္႐ံုမ်ား တည္ေဆာက္မည့္ စက္ပိုက္ျပင္ေက်းရြာ ျဖစ္သည္။ ယင္းမႇတစ္ဆင့္ကားလမ္းသည္ အိႏိၵယရႇိ အမႇတ္ (၈)လမ္းမၾကီးသို႔ တိုက္႐ိုက္ ဆက္သြယ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ စီမံကိန္းသည္ ေဒသခံမ်ားအေပၚမည္သို႔ သက္ေရာက္မည္၊ မည္သည့္အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား ျဖစ္ထြန္းမည္ကို သိလိုၾကသူမ်ားသာရႇိျပီး ေက်နပ္ေလာက္ေအာင္ ရႇင္းလင္းခ်က္မ်ား ထြက္ေပၚလာ မည္ကို ေမႇ်ာ္လင့္ေနၾကသည္။

ကစၧပနဒီျမစ္သည္ ေရခ်ိဳျမစ္ျဖစ္သည္။ သဘာ၀ေတာေတာင္မ်ား ေနာက္ခံျဖင့္ လႇပေသာ ပန္ခ်ီကား တစ္ခ်ပ္ျဖစ္သည္။

ဒီျမစ္ေရကို အမႇီျပဳျပီး စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ငါးဖမ္းလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ၾကသည္။

ျမစ္ျပင္ကို အမႇီျပဳျပီး ကုန္သြယ္ေရး လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ႏွလံုးသားျမစ္ဟုဆိုလွ်င္ပင္ လြန္မည္ မဟုတ္ပါ။

ျမစ္ျပင္တေၾကာ စုန္ဆန္ေနသည့္ ငႇက္သမၺန္မ်ား၊ ျမစ္ျပင္တေၾကာ ပ်ံ၀ဲေနသည့္ ငႇက္စင္ေရာ္မ်ား၊ ျမစ္ျပင္မႇာ ပိုက္ေလာင္းေလးႏႇင့္ ၀မ္းစာရႇာေဖြေန သူမ်ား၏ ပံုရိပ္မ်ားသည္ ကုလားတန္ျမစ္၏ ထူးျခားသက္၀င္ေနသည့္ ပံုရိပ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ကမ္းႏႇစ္ဖက္က ေတာင္တန္း မ်ား၊ စိုက္ခင္းမ်ား၊ ျမိဳ႕ရြာ မ်ား၊ ဘုရားေစတီမ်ား စသည့္ လြမ္းေမာဖြယ္ ျမင္ကြင္းမ်ား ကလည္း ႏႇလံုးသားကိုဆြဲကိုင္လႈပ္ရႇားေစသည္။

ေရၾကည္စိမ္းျမ ကစၧပ၏အလႇသည္ ကမၻာတည္သေရြ႕ တည္ရႇိႏိုင္ေစဟု ဆုေတာင္းရင္း…….။

သားေရႊဦး(ကစၧပ)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: