လြမ္းေစတီ (ေခၚ) လက်္ာ အာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီေတာ္


ဟိုတစ္ေလာက ေက်ာက္ေတာ္အထက္ပိုင္းတြင္ရွိသည့္ အလယ္ကၽြန္းေက်းရြာသို႔ စာေရးသူေရာက္ျဖစ္ခဲ့ သည္။ ယင္းက အျပန္ခရီးတြင္ စာေရးသူ ၏ေဆြမ်ဳိးမ်ားရွိရာ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာသို႔လည္း ၀င္ျဖစ္ခဲ့ျပန္ သည္။ အမွန္ဆုိ စာေရးသူ၏ ခရီးစဥ္တြင္ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာသို႔၀င္ရန္ အစီ အစဥ္မရွိပါ။

သို႔ေသာ္ အလယ္ကၽြန္းရြာသို႔ သြားရန္အတြက္ စစ္ေတြမွ ေက်ာက္ေတာ္သို႔ ထြက္ခြာလာသည့္ ကားေပၚမွပင္ အျပန္ခရီး၌ ထုိရြာသို႔ ၀င္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိရြာသို႔ ၀င္ရန္ ရည္ရြယ္ျဖစ္ခဲ့ပံုကေတာ့ သည္လို။

ကဏန္းေတာင္ရြာ၏ ရြာဦးရွိ ေတာင္ကုန္းေလးေပၚတြင္ သမုိင္း၀င္ေစတီတစ္ဆူတည္ထားကိုးကြယ္လ်က္ရွိသည္။ အဆုိပါ ေစတီကုိ ေဒသခံမ်ားက လြမ္းေစတီဟု ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ ယင္းလြမ္းေစတီ၏ သမုိင္းေၾကာင္းကုိ ေလ့လာၿပီး အမ်ားျပည္သူတို႔ ၾကည္ညိဳသဒၵါပြားႏုိင္ေစရန္ ေစ်းကြက္ ဂ်ာနယ္မွ တစ္ဆင့္ တင္ျပခ်င္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဆုိပါေစတီေတာ္ျမတ္ အေၾကာင္းကို ေဒသခံမ်ားအား ေမးျမန္းစံုစမ္းလုိသည့္အတြက္ ယင္းရြာသုိ႔ ၀င္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ယင္းအျပင္ အဆုိပါ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာတြင္ စာေရးသူ၏ေဆြမ်ဳိးမ်ားလည္း ရွိေနျပန္သည္။ လိုအပ္သည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို ေဆြမ်ဳိးမ်ား အား ေမးျမန္းစံုစမ္းမည္။

စာေရးသူသည္ အရင္ႏွစ္ကလည္း ယင္းရြာသုိ႔အလည္သြားခဲ့ဖူးသည့္အတြက္ အဆုိပါေစတီကို ကိုယ္တုိင္ဖူးေျမာ္ခဲ့ဖူးသည္။ ယင္းအခ်ိန္ကပင္ ဤေစတီ၏ သမုိင္းေၾကာင္းကုိ စိတ္၀င္စားမိခဲ့သည္။ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ေရးၿပီး စာဖတ္သူမ်ားကိုလည္း တင္ျပခ်င္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ မေရးအားခဲ့။ ယခုေတာ့ အခြင့္ႀကံဳအခါသင့္ၿပီျဖစ္သည့္အတြက္အဆုိပါ ေစတီျဖစ္ေပၚလာပံုအား ေလ့လာစံုစမ္းရရွိသေလာက္ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား ၾကည္ညိဳသဒါၵပြားမ်ားႏုိင္ေစရန္ ေစ်းကြက္ ဂ်ာနယ္ မွတစ္ဆင့္ တင္ျပလုိက္ရေပသည္။

ေစတီေတာ္ တည္ေနရာ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္တြင္ တည္ရွီၿပီး အိမ္ေျခ ၁၀၀ ေက်ာ္ရွိသည့္ ရြာတစ္ရြာျဖစ္သည္။ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာ၏ အေရွ႕ဘတ္တြင္ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္၏ ထင္ရွားေသာ ေခ်ာင္းတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ယုိးငူေက်းရြာအနီးမွ ယိုးေခ်ာင္းအမည္ျဖင့္ ကုလားတန္ျမစ္အေနာက္ဘက္သို႔ စီး၀င္သြားသည့္ ယုိးနဒီ(ေခၚ) ယုိးေခ်ာင္း စီးဆင္းလ်က္ရွိၿပီး အေနာက္ဘက္တြင္ ဘဲငါးရာေတာင္တန္း တည္ရွိသည္။ ေက်းရြာေနျပည္သူအမ်ားစုမွာ အဆုိပါေတာင္တန္းမ်ားေပၚတြင္ မိ႐ိုး ဖလာလုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ ဥယ်ာဥ္ျခံေျမလုပ္ငန္းကုိ အဓိကထားလုပ္ကုိင္စားေသာက္ၾကသည္။ ယင္းအျပင္ လယ္လုပ္ငန္းကိုလည္း လုပ္ကိုင္ တတ္ၾကသည္။ ဤ ေက်းရြာ၏ အေနာက္ဘက္တြင္ ဘဲငါးရာေတာင္တန္း တည္ရွိေနသည့္အျပင္ ေတာင္တန္းငယ္ေလး မ်ားတည္ရွိေနသည္ ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ယခုေဖာ္ျပျပမည့္ လြမ္းေစတီ(ေခၚ)လက်္ာအာက်ိတ္ေတာ္ဓာတ္ေစတီသည္လည္း ကဏန္းေတာင္ေက်း ရြာေျမာက္ဘက္ရွိ ေပ ၁၀၀ ေက်ာ္ခန္႔ျမင့္ေသာ ေမဃဂီရိပဗၺတေတာင္ထိပ္ေပၚတြင္ တည္ရွိသည္။ ေမဃဂီရိပဗၺတေတာင္၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ မနီးမေ၀း တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ႏုစဥ္အခါက ထင္းေခြသမားျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာေၾကာင့္ ဘုရားရွင္၏လက္ဝဲ အာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ကုိဌာပနာျပဳတည္ထားပူေဇာ္ ထားေသာ လက္ဝဲအာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီေတာ္ျမတ္ တည္ရွိသည့္ သာရဂုတၴပဗၺတေတာင္လည္းတည္ရွိ ေနျပန္သည္။

ေစတီေတာ္၏ေနာက္ခံသမုိင္း

စာေရးသူတို႔၏ သံုးေလာကထြဋ္ထား ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ၾကြင္းက်န္ရစ္သည့္ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကုိ ဣၿႏၵိယ တိုင္း ပါဋလိပုတၲရျပည္တြင္ နန္းတက္ေတာ္မူေသာ သီရိဓမၼေသာက မင္းႀကီး (အေသာကမင္းႀကီး)သည္ ထိုစဥ္က တိမ္ျမဳပ္ကြယ္ေပ်ာက္ေနေသာ မဟာေစတီကိုရွာ ေဖြတူးေဖၚ၍ ရရွိလာေသာဗုဒၶျမတ္ စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားအား အရွင္ မဟာဗာကုလရဟႏၲာ မေထရ္ျမတ္ႏွင့္ အရွင္ မဟာေမာဂၢလိ ပုတၱတိႆရဟႏၲာ မေထရ္ျမတ္တို႔ ကုိပင့္ေလွ်ာက္ေစလႊတ္ၿပီး ပတ္ဝန္းက်င္တုိင္းႏုိင္ငံမ်ားသို႔ ဗုဒၶဘာသာ ေထရဝါဒသာသနာျပဳ ေစ လႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။

ထုိသုိ႔ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့ရာ စူဠေထရ္ႏွင့္ ေရဝတေထရ္အမူးျပဳေသာ ရဟႏၲာမေထရ္မ်ားသည္ သီရိ ဓမၼာေသာက မင္းႀကီး ေပးေဝမွ်လုိက္ေသာ ဘုရားရွင္၏ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ ေပါင္း ၁၄၈ ဆူကိုပင့္ေဆာင္၍ ထိုစဥ္ ကမဟာဝိဟိကမဟႎသဟု အမည္ရသည့္ ရကၡိဳင္တုိင္းသို႕ၾကြခ်ီေတာ္မူလာၿပီး ဓညဝတီျပည့္ရွင္ စႏၵသူရိယမင္းမွ အႏြယ္ေတာ္ေျခာက္ဆက္ေျမာက္ သူရိယစကၠမင္းႀကီး (ဘီစီ ၂၇၂-၂၃၂)သို႕ေပးအပ္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ဓညဝတီဘုရင္ သူရိယစကၠမင္း ႀကီးႏွင့္ မိဖုရား႐ုစိတာေဒဝီတို႔သည္ ထိုဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကို ေရွးေဘးေလာင္းေတာ္၊ ဘုိးေလာင္းေတာ္ စႏၵသူရိယမင္းႀကီးလက္ထက္ ဓညဝတီ ရခုိင္ျပည္သို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာၾကြေရာက္လာစဥ္ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ထားခဲ့ေသာေနရာ အရပ္တုိင္း၌ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္း ဌာပနာထည့္ သြင္းေစတီတည္၍ ကိုးကြယ္ေတာ္မူခဲ့ရာ ဗုဒၶျမတ္ဘုရားရွင္၏ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္အတုိင္း ဘုရားရွင္ႏုစဥ္ဘဝက လက္သမားဘဝျဖင့္က်င္လည္ခဲ့ဖူးသည့္ ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ကဏန္း ေတာင္ေက်းရြာအနီးရွိ ေမဃဂီရိ ပဗၺတေတာင္ေပၚတြင္ ဘုရားရွင္၏ လက္်ာ အာက်ိတ္ေတာ္ဓာတ္ကုိ ဌာပနာျပဳ၍ ေစတီေတာ္ျမတ္တစ္ဆူကုိ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၂၂ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ စတင္တည္ထား ပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ လက္်ာအာက်ိတ္ေတာ္ဓာတ္ကုိ ဌာပနာ၍ တည္ထားေတာ္မူသည့္အတြက္ အဆုိပါေစတီကုိ ထုိစဥ္အခါက လက္်ာအာက်ိတ္ေတာ္ဓာတ္ ေစတီေတာ္ ဟုအမည္ သမုတ္ခဲ့ၾကသည္။

လြမ္းေစတီဟုေခၚေဝၚလာၾကပံု

ယင္းေနာက္ပုိင္း ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ေႏွာင္းပုိင္း ေျမာက္ဦးေခတ္ အစပုိင္းသုိ႔ ေရာက္လာခ်ိန္တြင္ ဘုရင့္သားေတာ္ တစ္ပါးသည္ ေျမာက္ဦးေရႊနန္းေတာ္ မွ ျပည္ႏွင္ဒဏ္ခံရသည့္အတြက္ ဘဲငါးရာ ေတာင္တန္းႏွင့္ဆက္စပ္ေနသည့္ ရြက္မညိႇဳးေတာင္စဥ္ရွိ ေဒးဝန္း ေက်းရြာတြင္ မွီခုိ၍ လုပ္ကုိင္ စားေသာက္ ေနခဲ့သည္။ အဆုိပါေဒးဝန္း ေက်းရြာသည္ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာမွ ၃ မိုင္ခန္႔အကြာတြင္ တည္ရွိေနသည့္အတြက္ တစ္ရြာႏွင့္တစ္ရြာ တစ္ေမွ်ာ္ တစ္ေခၚပင္ရွိလွသည္။ ထုိ႔အျပင္ လက္်ာ အာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီတည္ရွိသည့္ ေမဃဂီရိေတာင္ထိပ္ေပၚမွ အေရွ႕ဘက္သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ ရခုိင္ဘုရင္တုိ႔ေခတ္အဆက္ဆက္ ထီးနန္းစုိက္ထူခဲ့ရာ ေျမာက္ဦးေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ လွမ္းျမင္ႏိုင္ေပသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဒးဝန္းေက်းရြာတြင္ ျပည္ႏွင္ဒဏ္ခံေနရသည့္ဘုရင့္ သားေတာ္သည္ အဆုိပါေတာင္ေျခအနီးတြင္ ေမွ်ာ္စင္တစ္ခုကုိ အုတ္ျဖင့္ အခုိင္ အမာတည္ေဆာက္ၿပီး မိမိရပ္ဌာေနေျမာက္ဦးေျမအား ေမွ်ာ္မွန္း လြမ္းဆြတ္တမ္းတခဲ့ရသည္။ ဤသည္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ လက္်ာအာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီေတာ္ျမတ္ကုိလည္း လြမ္းေစတီဟု ေခၚေဝၚ သမုတ္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ အဆုိပါ ဘုရင့္သား ေတာ္ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ေမွ်ာ္စင္ေဟာင္းေန ရာ ေဖာင္ေဒးရွင္းအား ကဏန္း ေတာင္ေက်းရြာထဲတြင္ ယခုထက္တုိင္ အထင္အရွားေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေပ ေသးသည္။

ေစတီေတာ္ ၿပိဳက်ပ်က္စီးၿပီးေနာက္ ရွာေဖြေတြ႕ရွိမႈမ်ား လြမ္းေစတီ(ေခၚ)လက္်ာ အာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီေတာ္ျမတ္မွာ ႏွစ္ကာလ ၾကာေညာင္း လာသည္ႏွင့္အမွ် ရာသီဥတု၏ ဆုိးရြားမႈဒဏ္တုိ႔ေၾကာင့္ တစ္စစီၿပိဳက်ပ်က္စီးသြားခဲ့သည္။

ယင္းေနာက္ပုိင္း အဆုိပါေတာင္ထိပ္ ေပၚတြင္ ေစတီေတာ္ ၿပိဳက်ပ်က္စီးသြားခဲ့ၿပီျဖစ္သည့္အတြက္ ေစတီေတာ္ေနရာတြင္ ေက်ာက္သား၊ ေက်ာက္ခဲ အက်ဳိးအပဲ့အပုိင္းအစတုိ႔ႏွင့္ ၿခံဳႏြယ္ ပိတ္ေပါင္းတုိ႔ လႊမ္းၿခံဳလ်က္ရွိေနခဲ့သည္။ ဤသည္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေစတီေတာ္ကုိစတင္တည္ထားခဲ့စဥ္ အခါက ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာျဖင့္ တည္ထားပူေဇာ္ခဲ့ျခင္းမွာ ျဖစ္ႏိုင္သည္ ဟုယူဆရသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ေစတီေတာ္ေဟာင္း ေနရာႏွင့္ အနီးပတ္ဝန္းက်င္တုိ႔တြင္ အုတ္ခဲအက်ဳိးအပဲ့ အပုိင္းအစမ်ားကုိ ရွာေဖြ မေတြ႕ရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။

ယင္းအခ်ိန္ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာႏွင့္ အနီးပတ္ဝန္းက်င္မွ ေဒသခံမ်ားသည္ အဆုိပါေတာင္ေပၚတြင္ ဟင္းပင္ စားပင္မ်ား ရွာေဖြစား ေသာက္ၾက စဥ္ ၿခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္း ထူထပ္ေနၿပီျဖစ္သည့္ေစတီေတာ္ ခါးပန္းအနီးမွ ေၾကးဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ ခေရပြင့္ သဏၭာန္ရွိဓာတ္ ေတာ္မ်ားရရွိခဲ့ ၾကသည္။

ယင္းအျပင္ ေစတီေတာ္ေဟာင္းေနရာမွ ေက်ာက္တုိင္ငယ္တစ္ခုကုိလည္း တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ ၾကသည္။ ထုိေက်ာက္တုိင္ငယ္တြင္ အံေပါက္ငယ္တစ္ခု ထြင္းထုပါရွိၿပီး အထဲတြင္ စိန္ဘုရား၊ ျမဘုရား အပါအဝင္ ေရႊဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ ဇမၺဳပတိမင္းခြၽတ္ခန္း ဘုရားပံုေတာ္မ်ား အမ်ားအျပား ပါရွိခဲ့သည္။ ထုိ႔ ေၾကာင့္ ဤေနရာတြင္ ယခင္က ေစတီေတာ္တစ္ဆူတည္ရွိေနခဲ့မည္မွာ အေသအခ်ာျဖစ္ေနခဲ့သည္ကုိ ယခု ရရွိထားသည့္ ဘုရား ဆင္းတုေတာ္မ်ားက သက္ေသခံေနသည္ မဟုတ္ပါလား။

သုိ႔ႏွင့္ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာမွ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ား၊ ဘုိးဘြားမိဘ မ်ားတုိ႔စုေပါင္းၿပီး ဆရာေတာ္ကိုယ္ တုိင္ ဦးေဆာင္ကာ ဤေနရာ၌ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ ဘုရားအား  ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၂၉၈ ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလဆန္း ၁ဝ ရက္၊ စေနေန႔တြင္ အဆုိပါ ေစတီေတာ္ေဟာင္း ေနရာ၌ ေစတီေတာ္အသစ္ တစ္ဆူကုိ ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ျပန္လည္တည္ ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကေလသည္။

ေစတီေတာ္အားျပန္လည္ တည္ထားခဲ့ၾကရာတြင္ ရရွိထားသည့္ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ား၊ ဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ားအား ေစတီေတာ္တြင္ျပန္လည္ ကာ ဌာပနာ ထည့္သြင္းပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။

ယင္းအခ်ိန္က ေစတီေတာ္၏အျမင့္မွွာ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္မွ စိန္ဖူးေတာ္အထိ ၄၈ ေပ အျမင့္ရွိၿပီး ေအာက္ေျခဖိနပ္ ေတာ္အက်ယ္အဝန္းမွာ ၄၂ ေပ ျဖစ္သည္။ ေစတီေတာ္အား ကုိးနဝင္း အျဖစ္တည္ထား ပူေဇာ္ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ ေစတီေတာ္၏ ေအာက္ေျခပန္းတင္ခံုေပၚတြင္ အရံေစတီငယ္ ရွစ္ဆူကုိလည္း တည္ထားပူေဇာ္ထားရွိသည္ကုိ ဖူးေတြ႕ရသည္။

ေစတီေတာ္ႏွင့္ထူးျခားျဖစ္ရပ္မ်ား

ေစတီေတာ္ကုိ ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္လည္တည္ထားပူေဇာ္ထားရွိၿပီးသည့္ေနာက္ပုိင္းတြင္ ေစတီေတာ္မွ မၾကာခဏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကြန္႔ျမဴး တတ္ (ေဒသအေခၚ ဓာတ္ေတာက္) သည္ကုိလည္း ေဒသခံမ်ားဖူးေတြ႕ရသည္။ ယင္းအျပင္ ကဆုန္လက် ေရာက္လာသည့္အခါ ေစတီေတာ္၏ ရင္ျပင္ တြင္ရွိသည့္ေဗာဓိပင္ႏွစ္ပင္တို႔ ၏ အရြက္မ်ားသည္ အရြက္ သံုးရြက္ စုေပါင္းၿပီး ကေတာ့ငယ္ပံုစံအျဖစ္ ေခြလိပ္သြားကာ ေစတီေတာ္အား ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့တတ္ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ ေဗာဓိရြက္မ်ားေခြလိပ္ၿပီး ေစတီေတာ္အား ပူေဇာ္ကန္ေတာ့တတ္ၾကသျဖင့္ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာေနေဒသခံမ်ား သည္ အဆုိပါေတာင္ ထိပ္ေပၚတြင္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ကဆုန္ေညာင္ေရ သြန္းပြဲေတာ္ကုိက်င္းပလာခဲ့ၾကသည္ မွာ ယခုထက္တုိင္ေအာင္ပင္ျဖစ္သည္။

ေစတီေတာ္ျမတ္တည္ရွိသည့္ ေမဃဂီရိေတာင္ေတာ္ျမတ္၏ အေရွ႕ဘက္ေတာင္ေျခရင္းတြင္ ယုိးနဒီစီးဆင္း လ်က္ရွိေၾကာင္း အထက္တြင္ တင္ျပ ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ အဆုိပါေတာင္ ေျခရင္းရွိ ယုိးေခ်ာင္းေရျပင္ေအာက္တြင္ ေက်ာက္အုိင္ တစ္ခု တည္ရွိသည္။ အဆုိပါေက်ာက္အုိင္ထဲတြင္ ယခင္က ကဏန္းမ်ားေပါမ်ားစြာရွိေနခဲ့ၾကသည္။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း နတ္ေတာ္၊ ျပာသိုလမ်ားတြင္ အဆုိပါ ေက်ာက္အုိင္ထဲမွ ကဏန္းမ်ားသည္ ေတာင္ထိပ္ေပၚ သို႔ တက္သြားတတ္ၾကၿပီး   ေစတီေတာ္အား ဖူးေျမာ္ တတ္ၾကသည္။ ယင္းေနာက္ပိုင္း တေပါင္း၊ တန္ခူးလမ်ားတြင္ ဖမ္းဆီးရမိသည့္ ကဏန္းမ်ား၌ လက္မ တစ္ေခ်ာင္းတည္းသာ ပါရွိေတာ့သည္ကုိေတြ႕ရသည္။

အေၾကာင္းမွာ အဆုိပါ ကဏန္းမ်ားသည္ ေတာင္ထိပ္ေပၚတြင္ တည္ရွိသည့္ေစတီေတာ္ျမတ္ကုိ ဖူးေျမာ္ၿပီး မိမိတြင္ပါရွိသည့္ လက္မ ႏွစ္ေခ်ာင္း အနက္ တစ္ေခ်ာင္းကုိ ကုသုိလ္ျပဳ လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ဟန္တူေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားက မွတ္ခ်က္ ျပဳေျပာၾကားၾကသည္။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိ ေစကာမူ ဤသည္တုိ႔မွာ ေစတီေတာ္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ျဖစ္ေပၚလာရသည့္ ထူးျခားဆန္းၾကယ္ျဖစ္ရပ္ဆန္းမ်ားပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ေစတီေတာ္အား တတိယအႀကိမ္ျပန္လည္မြမ္းမံ

ထုိ႔ေနာက္ အဆုိပါေစတီေတာ္မွာ ယုိယြင္းပ်က္စီးလာ၍ ကဏန္း ေတာင္ေက်းရြာသားျဖစ္သူ သံတြဲၿမိဳ႕နယ္၊ ေအာက္နန္းေမာ္ေက်းရြာ ေက်ာင္းထုိင္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲအရွင္ ခႏၲီမေထရ္ျမတ္ဦးေဆာင္ၿပီး ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာ မွဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားႏွင့္ ရပ္နီးရပ္ေဝးမွ ေစတနာ ရွင္ျပည္သူ တို႔စုေပါင္းကာ သာသနာ သကၠရာဇ္ ၂၅၅ဝ ျပည့္၊ ေကာဇာ သကၠရာဇ္ ၁၃၆၈ ခုႏွစ္၊ တေပါင္း လဆန္း ၁ဝ ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ တတိယ အႀကိမ္ျပန္လည္ျပဳျပင္ တည္ထားပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။ ေစတီေတာ္အား မူလအျမင့္ ၄၈ ေပရွိရာမွ ယခုအႀကိမ္တြင္ အျမင့္ ၅၄ ေပ အျဖစ္တုိးျမႇင့္တည္ ထားခဲ့ၾကသည္။

အလားတူေစတီေတာ္၏ ေအာက္ေျခ ဖိနပ္ေတာ္အက်ယ္အားလည္း မူလ ၄၂ ေပ ရွိရာမွ ယခုအႀကိမ္တြင္ ၅၄ ေပ အက်ယ္ျဖင့္ တည္ထား ပူေဇာ္ ခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ ေစတီေတာ္ ပရိဝုဏ္အတြင္း ဓမၼာ႐ုံႏွစ္႐ုံႏွင့္ အာ႐ုံ ခံတစ္ခုတည္ရွိၿပီး ဓမၼာ႐ုံမ်ားအတြင္းတြင္လည္း ဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ား တည္ထားပူေဇာ္ထားသည္ကုိ ဖူးေတြ႔ရသည္။ ယင္းအျပင္ ေစတီေတာ္၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ ၁၃ ေပ အျမင့္ရွိသည့္ ရပ္ေတာ္မူဘုရားဆင္းတုေတာ္ တစ္ဆူကုိလည္း သံတြဲၿမိဳ႕နယ္၊ ေအာက္နန္းေမာ္ေက်းရြာေက်ာင္းထုိင္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲအရွင္ခႏၲီ မေထရ္ျမတ္ဦးေဆာင္၍ တည္ထားပူေဇာ္လ်က္ ရွိေနေသးသည္။

ယခုအခါ ကဏန္းေတာင္ ေက်းရြာေျမာက္ဘက္ရွိ ေမဃဂီရိ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္တည္ရွိသည့္ လြမ္းေစတီ( ေခၚ) လက္်ာ အာက်ိတ္ ေတာ္ဓာတ္ေစ တီေတာ္မွာ ေရႊေရာင္ ဝင္းဝင္းေရႊအဆင္းျဖင့္ အမ်ားသူငါ အလြယ္တကူ ဖူးေျမာ္ႏိုင္ၾကၿပီျဖစ္သည္။

ေစတီေတာ္ျမတ္တည္ရွိသည့္ ေမဃဂီရိပဗၺတေတာင္၏ အေရွ႕ဘက္ (ေအာက္ေျခ)တြင္ ယုိးေခ်ာင္းကေလး တသြင္သြင္ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းေနသည့္ အတြက္ ေခ်ာင္းကေလးနံေဘးရွိ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ လြမ္းေစတီတည္ရွိေနျခင္းမွာ အလြန္ပနာတင့္လွေပသည္။ ယင္းအျပင္ အဆုိပါ ေတာင္ကုန္း ၏ အေနာက္ဘက္တြင္ ရန္ကုန္-စစ္ေတြ ျပည္ေထာင္စုကား လမ္းမႀကီးႏွင့္ စစ္ေတြ-ပဒါန္း-အမ္း -မင္းဘူး-ရန္ကုန္သုိ႔ေဖာက္လုပ္မည့္ ရထား လမ္းပုိင္းတြင္ပါဝင္ေသာ ကြမ္း ေတာင္-ေက်ာက္ေတာ္ ရထားလမ္း တုိ႔တည္ရွိေနသည့္အတြက္လည္း ခရီးသြားျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ေရႊေရာင္ဝင္း ၿပီးေရႊအဆင္းရွိသည့္ အဆုိပါ ေစတီေတာ္ျမတ္ကုိ ကားေပၚမွေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ရထားေပၚမွေသာ္ လည္းေကာင္း သဒၶါပီတိ ဂြမ္းဆီထိျဖင့္ ဖူးေျမာ္ ၾကည္ညိဳႏိုင္ၾကၿပီျဖစ္သည္။

စာဖတ္သူတုိ႔အေနျဖင့္လည္း အခြင့္ႀကံဳႀကိဳက္ပါက ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ကဏန္းေတာင္ ေက်းရြာ ၏ ေျမာက္ဘက္ေမဃဂီရိ ေတာင္ ထိပ္ေပၚတြင္တည္ရွိသည့္ ဤလြမ္းေစတီ(ေခၚ)လက္်ာအာက်ိတ္ေတာ္ ဓာတ္ေစတီေတာ္ျမတ္အား ဖူးေျမာ္ၾကည္ညိဳရန္ ဖိတ္ေခၚလုိက္ရေပေတာ့ သည္။

မာန္ယုေက်ာ္(ေရႊဝါေျမ)

က်မ္းကိုးစာရင္း။ ။

၁။ ရကၡပူရေၾကးမံုက်မ္း (ဓညဝတီေအာင္ေဇယ်-ေျမာက္ဦး)

၂။ သံတြဲၿမိဳ႕နယ္၊ ေအာက္နန္းေမာ္ ေက်းရြာ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္  ဘဒၵႏၲအရွင္ခႏၲီ၏မိန္႕ၾကားခ်က္မ်ား။

၃။ ကဏန္းေတာင္ေက်းရြာမွေဒသခံမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္သက္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းဒကာႀကီး ဦးဦးထြန္းလွတုိ႔မိသားစု၏ေျပာျပခ်က္မ်ား။

၄။ စာေရးသူ၏ကြင္းဆင္းေလ့လာမွတ္ သားမႈမ်ား။

http://www.zaygwet.com/pagoda.php?id=105 မွ ကူးယူေဖၚျပသည္။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: